Viser resultater 1 til 4 af 4

Emne: mor til søn med adhd og ocd- hjælp os!!!

Registreringsdato
    May 2007

Unhappy mor til søn med adhd og ocd- hjælp os!!!

MIn søn på 9½ år er under udredning for ADHD samt dianosticeret ocd. Han er bange for at kaste op og spørger mange gange om jeg synes han er bleg og om jeg tror han skal kaste op. I aftes faldt han først i søvn kl 23! og har derfor en fridag idag. Han har nu brugt en time på at overbevise sig selv om at han ikke er hjemme fordi han er syg men fordi han bare trænger til en fri-dag. Han går i kognitiv-terapi 1 gang ugentligt samt kranio-sakral og ansigts-zoneterapi hver 3. uge. Hna får 4 eye-q kapsler samt kalk tilskud da han ikke drikker mælk. Psykologen på børne-psyk i Herning vil at han skal have noget medicin der hedder sertralin (eller noget i den retning) men vi er (desværre?) tilbageholende med det. Jeg mangler ander forældre at snakke med om det at have et barn der er så syg og som lider sådan!!! Vi har 3 andre børn hvoraf den yngste tvillingepige lider af en meget alvorlig stofskiftesygdom hvis symptomer er opkastninger og dårlig nyrefunktion. Psykologen mner da også at det har en direkte årsag til vores søns ocd. De er dog i tvivl om han lider af adhd eller om det er voldsom stress og traume over søsterens sygdom (der har indenfor de sidste 4 år været en del kriser i vores familier så som dødsfald, trafikulykker samt kræft) så der er mange faktorer... puha sikke en smøre! trængte til luft... hvis der er nogen der stadig hænger på vil jeg meget gerne høre fra jer

Registreringsdato
    Jan 2007

Lightbulb Sv: mor til søn med adhd og ocd- hjælp os!!!

Hej mamma!

Jeg føler virkelig med Jer og håber at det kommer til at gå bedre.

Jeg er 22 år og har ingen børn, men til gengæld er jeg i Sertralin-behandling. Sertralin er nok bedre kendt som Zoloft. Sertralin er navnet på det virksomme stof i Zoloft og kopimedicinen hedder Sertralin efterfulgt af medicinalfirmaets navn og fås i 50 og 100 mg dosis med delekærv. det er således muligt at spise kun 25 mg til start hvilket børn og unge skal. Jeg startede også på 25 mg og er nu oppe på 50 mg.

Sertralin er en SSRI'er (selektiv serotonin genoptagelses hæmmer) og er karakteriseret ved at det kan anvendes til børn med OCD fra de er 6 år. Det virker på angst, OCD og PTSD og derfor synes jeg det lyder meget rigtigt hvis der er tale om en stress-reaktion og for OCD generelt.

I den første uges tid oplevede jeg kvalme, øget muskelspænding, svimmelhed, store pupiller, søvnløshed, men det er normale bivirkninger og noget man må tage med. Men virkningen har ikke været til at tage fejl af! Det har standset mine tanker der ellers kværnede rundt i hovedet og har gjort mig mere rolig og afbalanceret. Det er medicin som er kendt for at have god effekt og som de fleste tåler fint når først den første uge-14 dage er overstået. Så man skal lige igennem nogle dage hvor de er ret træls, men så bør det gå i sig selv.

Det er min oplevelse med Sertralin og det er vigtigt at understrege at mennesker forskellige mht. hvad de tåler og hvad de ikke tåler, men jeg kan sige at jeg startede med Cipramil og det tålte jeg absolut ikke og at jeg generelt ikke tåler medicin særlig godt.

Håber du kan bruge det til noget?

Held og lykke fra N.J.

Registreringsdato
    May 2007

Standard Sv: mor til søn med adhd og ocd- hjælp os!!!

Hej N.J

Har først set dit svar nu :0) tak fordi du tog dig tid og delte dine erfaringer med mig. det vil jeg helt klart tage med i mine overvejelser omkring medicinen. vi har sat vores egen dead-line som hedder primo september. Hvis han ikke har fået det mærkbart bedre med de altetrnative behandlinger han får nu, ja så er der kun medicinen tilbage... Må jeg spørge hvordan din ocd kommer til udtryk?
    Knus mamma

Registreringsdato
    Jan 2007

Talking Sv: mor til søn med adhd og ocd- hjælp os!!!

Hej mamma!

Jeg har en masse at se til lige nu med eksamen, slåskamp med kommunen osv., men nu er jeg her igen og vilda gerne fortælle lidt om min OCD.

Min OCD handler meget om at være bange for at blive smittet med sygdomme og at skulle tænke / gøre bestemte ting for at der ikke skal ske noget med mig eller andre. Nogle gange hvis jeg ønsker mig noget meget, kan det få mig til at opfinde ritualer som så holder op igen.
    det med smittefare fylder en del hos mig. Jeg bliver angst når nogen nyser eller hoster og holder vejret eller går et andet sted hen. Jeg vasker hænder, hellere en gang for meget end en gang for lidt, men har nu lært mig selv kun at vaske hænder én gang hver gang - der var en overgang hvor jeg skulle gøre det tre gange! Jeg er hunderæd for mine kusiner på 3 og 4 år og min fætter på 10 mdr. Jeg kan ikke røre dem og de må heller ikke røre mig. De er jo ofte småsyge sådan nogle små børn. Jeg vil heller ikke have de rører mine ting og når vi er i sommerhus er det meget angstprovokerende når de kravler op i min seng (overkøjen i en køjeseng er jo spændende - det må jeg give dem!) Jeg holder meget af dem, men jeg kan bare ikke være aktivt sammen med dem, lege med dem, holde i hånd osv. Det er hårdt for mig fordi de små jo ikke forstår det og resten af min familie ved ikke at jeg er psykisk syg af OCD, heller ikke at jeg har en psykisk funktionsforstyrrelse som hedder Selektiv Mutisme.
    Derudover tæller jeg mine skridt hvis jeg ser på mine fødder mår jeg går og hvor 13 for andre er et ulykkestal er det for mig tallet 2. Jeg ser frem til at blive 23 år for indimellem kan det godt være lidt irriterende med de to 2-taller i 22.
    jeg er også bange for hvis jeg ikke når at tage min mobiltelefon når den ringer fordi jeg tænker at så ringer vedkommende nok ikke igen, selvom jeg ved at jeg har telefonsvarer så der kan indtales besked.
    Ja, man kommer aldrig til at kede sig som OCD-ramt!
    Håber du kan bruge det til noget!

Mvh

N.J.

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •