Viser resultater 1 til 12 af 12

Emne: OCD og hash misbrug

Registreringsdato
    Apr 2007

Standard OCD og hash misbrug

Jeg er en pige på 24 år. Jeg har haft ocd siden jeg var en lille pige, men fik først konstateret det for ca. 2 år siden, da jeg startede til psykiater, hvor jeg også startede på seratralin, hvilket har været godt for mig og har taget toppen af mit ocd samt depression, men jeg bliver nok aldrig fri for min ocd og depression, som bliver slem med mange tvangstanker og nogle tvangshandlinger, især hvis jeg bliver stresset eller presset.

Før jeg startede i behandling hos min psykiater, røg jeg meget hash, hver dag hvor jeg var hjemme pga. jeg var sygemeldt, så blev jeg fyret pga. for meget fravær, og jeg kunne ikke rumme at jeg skulle søge nyt job, og røg derfor mere og mere hash og i weekenderne tog jeg også af og til kokain, jeg fandt en ro i hashen jeg ikke kunne finde nogle andre steder, men da jeg startede i beh. fik jeg det hurtigt bedre og stoppede totalt med mit misbrug, og har ikke rørt det i næsten 2 år nu, hvilket jeg er stolt af og glad for. På samme tid valgte jeg at flytte fra min daværende kæreste, som selv røg hash og ingen planer havde om at holde op.

Idag bor jeg sammen med min nye dejlige kæreste, som prøver at hjælpe mig igennem svære ting bla. omkring min ocd, og jeg har det bedre end jeg nogensinde har haft, men desværre ikke fri for ocd.

Er der nogen der også har haft både ocd og misbrug tæt inde på livet??

Kærlig hilsen Belinda.
    Sidst redigeret af Belinda : 29. April 2007 kl. 21:40 Årsag: stavefejl

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard Sv: OCD og hash misbrug

Hej Belinda
    Jeg kender det kun fra mit arbejde i socialpsykiatrien. Det er desværre mere reglen end undtagelsen at der er en form for misbrug. Det er især hash og alkohol, men mange andre stoffer finder også vej. Hashen bliver som du nævner brugt til at få ro, men folk bliver sløve af det og inaktive, så de ikke kan arbejde med sig selv og evt. gå i behandling. Det er en meget kortsigede løsning af ryge hash.
    Det er godt at høre du er kommet ud af det! Flot arbejde

Registreringsdato
    May 2007

Hej Belinda!

Jeg er OCD-patient og er er lige stoppet med ryge hash for ca.3 måneder siden. Og gik på samme tidspunkt osse fra min kæreste,bla.a. fordi hun ikke
    virkede særlig opsat på at stoppe. Simultant med at jeg skulle stoppe med det,valgte hun lige at prøve kræfter med kokainen,som hun ellers ikke havde rørt i 3 år. Kokain har jeg dog aldrig selv taget. Det skal da osse lige siges at jeg har min del skylden for at det hele gik galt. Jeg har på nuværende tidspunkt osse reddet mig en depression ovenpå alt det her og mine tvangstanker og ritualer har aldrig været værre,end de er nu. Får p.t. ingen hjælp udover at jeg nu oveni mine 40mg Cipralex osse får 100mg Seroquel om aftenen. Systemet lader sgu vente på sig,hvad resten angår...
    Men det er da dejligt at høre at du kommet ud på den anden side og har det
    godt! Håber selv på at ende der,en skønne dag!

M.v.h. Steen.

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej Belinda.

Jeg er en pige på 23 år. Jeg fik konstateret OCD for et års tid siden, men har haft det længe. Jeg kan huske episoder helt tilbage til børnehaven.
    Jeg går i behandling nu og får også medicin.
    Jeg har også været ude i et omfattende hash-misbrug, hvor jeg i weekenderne også tog alt muligt andet.
    Den største grund til at jeg dagligt røg hash var netop for at "glemme" mine ritualer. Mit misbrug varede i cirka 5 år, og det har bestemt ikke gjort min OCD bedre.

Da min læge begyndte at snakke om, at jeg skulle prøve lykkepiller var jeg meget skeptisk, for jeg ved, hvor let jeg har ved at blive afhængig. Jeg har ikke røget hash i nogle år, men jeg husker tydeligt, hvor svært det var at holde op. Og der blev mine ritualer også meget værre.
    Jeg flyttede også fra min daværende storrygende kæreste, og har i dag en rigtig dejlig kæreste, der støtter mig rigtig meget.

Jeg kan ikke lige umiddelbart finde ud af, hvad det er du forventer at høre. Men min historie ligner en del din, så jeg håber, det måske var det du søgte?

Stærkt gået at du er ude af dit misbrug!

Tanker fra Sofie.

Registreringsdato
    Apr 2007

Hej Steen.

Jeg er ked af at høre hvordan du har det, men glad for at kunne sige til dig, at du er på helt rette vej, men det er ubeskrivligt hårdt både at stoppe et misbrug, flytte fra kæresten og samtidig kæmpe dagligt med ens ocd udover livets andre svære sider. Jeg har erfaret mig at gode ting, tager tid.
    Stort tillykke med at du er nået så langt, flot gjort og bliv ved..

Kærlig hilsen Belinda.

Registreringsdato
    Apr 2007

Hej Sofie.

Det var nok det at høre om der var nogle andre i lignende situation, jeg håbede på at høre.
    Så jeg er meget glad for at du skrev til mig, så er jeg ikke helt alene om dette.
    Hvordan har du det så nu hvor du har fået en god kæreste og er clean?
    Og til dig kan jeg kun sige det samme, med at det er meget stærkt gået af dig, at du også er ude af dit misbrug.

Kærligst Belinda.

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej Belinda.

Noget af det jeg har erfaret, efter at jeg fik konstateret OCD er, at man aldrig er alene. Det har nok været den største hjælp.

Jeg har det fint i dag, men det har været en rigtig hård kamp. Det har det været, lige siden jeg stoppede mit misbrug. Og det er det stadig til tider.
    Jeg har røget tjald et par gange de seneste år, men jeg tror, at det var fordi jeg søgte tilbage til det kendte og "sikre". Men de få gange jeg har røget på det seneste, blev jeg meget paranoid, og det gik hurtigt op for mig, at den rus jeg søgte ikke skulle findes der.
    Jeg mindes med et smil de første gange jeg røg tjald, hvor jeg blev så skæv og havde grine-flip i flere timer, men grine-flippene forsvandt hurtigt, og afhængigheden tog over.
    I dag er jeg lykkelig for, at jeg kun er afhængighed af mine smøger, men de skal nok også væk på et tidspunkt.
    Da jeg var misbruger, var jeg altid afhængig af den kæreste, jeg kom sammen med. I dag har jeg lært, at for at være lykkelig i et forhold, skal man være selvstændig. Og det er jeg til dels blevet, men der er stadig lang vej. Min nuværende kæreste er heldigvis meget forstående og støtter mig rigtigt meget. Jeg har altid været meget åben omkring mit liv, så min kæreste ved stort set alt om mig. Også at jeg har OCD og har en fortid som misbruger. Det hjælper mig også, at jeg ikke skal passe på med, hvad jeg siger og gør.

Så alt taget i betrangtning må jeg tilstå, at jeg aldrig har haft det bedre. Og det går stadig fremad. Jeg har stadig en del OCD, og jeg kommer nok aldrig helt af med det hele, men jeg mener, at mindre også kan gøre det.
    Jeg synes, det er sejt, at du er nået så langt, og husk at du aldrig er alene
    Varme tanker fra Sofie.

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Og til dig Steen.
    Jeg kan kun sige, hvad Belinda har sagt.
    Du er nået langt, og du er på rette vej. Det er rigtigt svært bare det at komme ud af et misbrug. Jeg håber, at du kommer godt ud af det.
    Og husk at heller ikke du er alene
    Tanker fra Sofie.

Registreringsdato
    Apr 2007

Hej Sofie.

Hold da helt op hvor kan jeg se mig selv i stortset alt det du svarede mig, det er fuldstændig sådan jeg både har det, og har haft det.

Lige efter jeg var blevet clean deltog jeg frivilligt i et NA møde hver uge, hvis du ikke kender NA, så er det grupper for anonyme narkomaner.
    Det var lærerigt og dejligt af være i en gruppe med lige stillede, men efter ca. et halvt år, gik det op for mig at hvis jeg skal have det optimale ud af sådanne grupper, så er man nød til at snakke og fortælle om sig selv, men da jeg følte mig anderledes end de andre misbrugere, følte jeg mig ikke tryk til at åbne mig..
    Efter jeg er flyttede sammen med min nuværende kæreste, hørte vi om en lokal grupper for OCD, dette har jeg deltaget i en gang, fik ikke sagt noget særligt, men jeg føler mig meget mere tryk der, så jeg håber virkelig at det kan få mig til at åbne mig lidt mere med tiden, for jeg vil gerne, men tør eller kan ikke rigtig finde ud af det, især ikke i forsamlinger der er større end 2-3 personer..

Har du deltaget i nogle lignende grupper?

Og til dig vil jeg sige at det er ubeskrivligt flot gået, at du er nået så langt, at du kan hjælpe og støtte andre og mig, om disse sårbare ting, livserfaringer er de bedste og mest lærerige erfaringer man kan opnå.

Kærligst Belinda.

Registreringsdato
    May 2007

Til Belinda og Sofie.

Tak for de opløftende ord...
    Det giver mig da mere håb. Håb er osse det eneste der holder mig oppe for
    tiden,for det er svært at se lyset for enden,når hele dagen er optaget af tvangstanker og handlinger. Jeg er ret alene med det hele for tiden,da jeg har droppet nærmest hele min tidligere omgangskreds og når jeg råber på hjælp fra det offentlige,sker der ikke lige så meget... Venteliste er et ord,de flittigt bruger... Føler at jeg er ved at blive vanvittig af at sidde herhjemme og glo,for det hele får bare lov til at eskalere oveni hovedet på mig...
    Jeg er bange for at det ender med at jeg slet ikke kan forlade mit hjem og
    jeg HADER at ocd´en er ved at overtage hele min hverdag... Men håber da
    at det går den anden vej,på et tidspunkt...

M.v.h.

Steen.

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej Belinda.

Jeg har aldrig hørt om NA, men umiddelbart ville det ikke tiltale mig ret meget. Jeg synes, at der er meget stor forskel på at være i en større gruppe henholdsvis med misbrugere eller OCD-ramte. Jeg synes, at der er meget større forskelle på misbrugere, end der er på OCD-ramte. I hvert fald de misbrugere jeg kender til, er på et helt andet stadie end jeg.
    Jeg er jævnligt kommet til OCD-foreningens møder, siden jeg fik konstateret OCD, og det har virkelig hjulpet mig meget.
    Jeg er lidt af en åben bog, så jeg er heller ikke den der tier i en større forsamling. Men jeg synes, at der i OCD-foreningen er plads til alle; både pårørende, ramte og nysgerrige, og det kan jeg rigtigt godt lide.
    Jeg kan næsten forstille mig, hvordan du har følt, når du var til møde med NA. Der er nok ikke mange misbrugere, der kan sætte sig ind i, hvordan det er at have OCD. Og der er nok heller ikke ret mange med OCD, der kan forestille sig at være misbruger på samme tid.
    Jeg er glad for, at du værdsætter min støtte, jeg er bare glad for at kunne hjælpe. Det er jo aldrig rart at tro, at man står alene.
    Og livserfaringer er gode at have, men de kan koste meget dyrt, desværre.. Jeg ville blot ønske, at jeg kunne undgå, at andre skulle igennem det samme, som jeg har været igennem, men således er tilværelsen desværre ikke. Det kan jeg jo høre fra dig og Steen.

Og Steen - Systemet er noget møg, når det gælder psykiske sygdomme. Jeg ville ønske, at jeg kunne hjælpe dig, men jeg har desværre kun mine ord til dig. Bare bliv ved med at presse din sagsbehandler, selv om jeg godt ved det synes meningsløst. Jeg har indtil videre fået bevilget revalidering og i alt 20 timers psykolog-rådgivning. Men også det har været en sej kamp.

Tanker fra Sofie.

Registreringsdato
    Mar 2008
    Lokation
    Århus
    Alder
    30

Hejsa..

Ja jeg har også haft et massivt daglig misbrug af hash.Stoppede sidste år i Maj måned og har ikke rørt det siden.Jeg røg meget fordi det tog mine trælse tanker, men nu kan jeg godt se at det har gjort det hele meget værre.Min kæreste forlod mig på samme tid og det har bestemt heller ikke været godt for mig, men dejlig at se jeg ikke er den eneste der har haft et misbrug.

Lignende emner

1. OCD+hash+alcohol= slemt?
    By niklasrd in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 26. June 2010, 11:13
  2. OCD og hash
    By Sofie in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 3. October 2008, 13:01

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar