I mandags fik vi stillet diagnosen OCD vedr. min søn på 14 år.
Det sidste 3/4 år er det blevet værre og værre uden at jeg har ville acceptere det og se i øjnene at noget var helt galt.
Jeg har hele tiden håbet at det nok var noget teenage-pjat der snart gik over, men jeg blev klogere.... Det er bare blevet endnu værre.
Min søn vasker hænder MANGE gange om dagen i et bestemt system (fik jeg først af vide da han fortalte psykiateren det i mandags). Og det forgår i køkkenet da han kun opholder sig højest nødvendigt på badeværelset - han synes det er fuld af bakterier trods jeg vasker det rent konstant og hele tiden.
Han rører ikke ved nogen former for håndtag, skuffer el. lign. herhjemme - bruger albuer og fødder.
Han holder sig i flere timer hvis ikke toilettet står klar til han lige kan sætte sig og tisse mv. da han ikke kan røre ved brættet.
Når han ( et par gange om ugen kun) går i bad, tager det min. 1 time og han bruger tons af sæbe.
Han skal altid have et rent håndklæde som han ikke folder ud men kun lige bruger til at dyppe sig tør i ansigtet med og så smider han det for ikke at blive beskidt igen.
Hvis hans rene vasketøj bliver lagt andet sted end på hans skrivebords-stol går han ikke med det førend det er vasket igen, samt er der kun 2-3 bestemte bluser han vil gå med. Alle andre rene bluser er ikke rene nok.
Jeg har ikke fået et kram af min søn i over 1 mdr nu - normalt er vi meget tætte med knus og møs, men nu får jeg højest et næsten uberørligt møs og KUN hvis jeg holder mine egne hænder på ryggen imens så han ikke bliver beskidt af mig.
Det er en enorm lettelse at få en diagnose på hvorfor min søn opfører sig sådan, men samtidig er jeg helt nede over hvorfor lige ham.
Jeg forstår ikke hvordan det er opstået, har jeg gjort noget galt osv osv.
Samtidig er jeg helt knust over min modarbejdning af ham inden jeg indså det ikke var "normalt".
Jeg og min kæreste har skældt ud med bl.a. ordene: "Nu må du fa..... stoppe med at vaske de hænder" og "Ej, stop så det pjat, nu går du sku for vidt" osv i den dur.
Og det eneste vi vel har opnået er vel blot at forværre hans tilstand samt gøre ham ulykkelig.
Jeg er fuldstændig uvidende om denne sygdom. Var min søn selv der havde søgt på netdoktor og kom og bad mig læse om det mon var muligt han led af OCD.
Jeg bestilte så en tid ved vores læge, men kunne først få tid d. 30 april - de mente ikke det var akut.
I mandags bliver jeg så ringet op af min kæreste mens jeg er på job. Han siger til mig at den er helt galt. Min søn har i timerne efter han stod op ikke fortaget sig andet end at skiftevis vaske hænder og sidde i sin stol og stirre ud i luften.
Min kæreste giver mig en opsang - at jeg ikke skal være så autoritets-tro men banke i bordet over for lægen og sige vi skal have en tid NU inden det ender helt galt.
Jeg ringer til lægen igen, siger jeg ikke lægger røret på førend hun har lyttet ordenligt til mig og at jeg skal have hjælp til min søn NU.
Og efter en snak/forklaring får jeg så tlf. til ungdomspsykiatrisk afd. på nordvang.
Ringer dertil, taler med en rigtig sød sekretær der beder mig kører hjem og hente mig søn og komme derud straks.
Som sagt, så gjort - må dog forinden holde ind på en p.plads og tudbrøle. Jeg var så bange for hvad der var/er galt. Havde de sorteste tanker om de ville indlægge min søn, tage ham fra mig, fylde ham med medicin osv osv.
Turen derud gik fint. Min søn og jeg fik en god snak, jeg var positiv hele vejen og beroligede ham så godt jeg kunne.
Han nævnte selv nogle af de ting jeg var bange for de ville gøre ved ham - men vel også kun helt naturligt. Det er jo et helt nyt "område" for os.
Men vi blev bare taget så godt imod.
Og lægen vi talte med var bare så sød.
Alt virkede ganske naturligt for hende, vi - specielt selvfølgelig min søn - kunne ikke fortælle hende noget hun ikke vidste i forvejen og hendes måde at takle det på var SUPER.
Selv mine følelser kunne hun sætte ord. Min frustration mv.
Det var en helt enorm lettelse at møde hende og bagefter var vi begge to rigtig glade.
Tror dog min søns glæde skyldes at jeg fik af vide han har OCD og at det nu er "lovligt" at udføre de handlinger herhjemme som han gør uden brok fra os og så selvfølgelig at han endelig mødte et menneske der havde fuld forståelse for alt hvad han fortalte.
At hun så også fortalte ham at han nu vil komme i terapi-behandling og at det vil koste ham mange energier at blive rask men at det nok skal lykkedes med hans egen hjælp - det virkede han knapt så begejstret for.
Som han selv udtrykte det: "Det lyder nærmest umuligt".
Efter påsken vil han blive taget op til visitation på deres møde, men lægen sagde der ikke var noget som helst tvivl om at han blev godkendt til behandling.
Derefter vil vi så modtage et brev med henblik på behandling i form af - så vidt jeg husker - kognitiv terapi. Hedder el. siger man sådan ?
DESVÆRRE skal vi regne med et par mdr. ventetid - det gode er så at han kan komme i behandling 5-10 min fra hvor vi bor.
Men hvad med mig... Hvordan skal jeg gebærde mig, hvad skal jeg gøre i alt dette her, hvordan kan jeg støtte min søn, hvor kan jeg beklage mine frustrationer og tanker.
Og hvordan takler vi i det hele taget alt dette nu hvor diagnosen endelig er stillet ?
Undskyld mit lange indlæg med jeg har virkelig brug for luft og gode råd.

Besvar med citat