Viser resultater 1 til 4 af 4

Emne: En definition af OCD: Som jeg ser det

Registreringsdato
    Mar 2007

Standard En definition af OCD: Som jeg ser det

Hej.

Nu er jeg ny bruger og har læst lidt rundt. Flere lader til at være i tvivl om
    de har OCD - eller bare er "tossede". For er OCD ikke sådan noget med at "vaske hænder", være bange for bakterier og lign.,... Jeg vil bare give mit besyv med her:

NEJ! - OCD er IKKE noget med at vaske hænder osv. Dette er blot et ritual udmøntet af en form for angst. Da jeg endeligt læste noget fornuftigt om OCD var jeg 100 pct. overbevist om at det er det jeg lider af... Og jeg har aldrig haft noget med at vaske hænder eller i den stil. For mig er det klart at min - og nok andres - OCD kan kendetegnes ved:

Angst - en grundlæggende angst og nervøsitet omkring sig selv og livet
    Angst - for at gøre noget forkert eller at din handling / ikke-handling skader
    dig selv eller andre.
    Manglede accept af usikkerheder og ønske om total kontrol over konsekvenser.
    Forsøg på at dulme ubehag og angst ved tvangstanker og ritualer - ofte
    over så lang en periode at man selv til sidst næsten har glemt hvad
    det enkelte ritual reelt skal kurere.
    En konstant "køren rundt" oppe i hovedet af lidt angst og nervøsitet -
    som udmøntes i en evig vurdering af egne handlinger:
    "Skal jeg køre venstre eller højer om den rist", "skal jeg lyne helt eller halvt op", "skal jeg lægge fjernbetjeningen her eller der"... Hele tiden, uden at det bliver til egentlige ritualer, men blot en konstant vurdering.

Og en komplet manglende evne til at give slip og ikke være bange.
    Altså en manglende evne til at være lykkelig og til stede i nuet...

Jeg er en glad og udadvendt person, men hele tiden har jeg i baggrunden tankerprocesser kørende omkring om jeg er god nok osv. -
    selv under så "intense" situationer som sex kan jeg have tankespind, som tænker "jamen, når det her er overstået, så er jeg jo igen alene med angst", osv., osv., osv.!

Træls er det! - Og det vil I nok allesammen kunne nikke genkendende til.
    Mit råd er at tale med folk åbent omkring det og søge behandling. Noget jeg ikke selv har været god nok til, men som jeg prøver at fange op på nu.

Og den behandling - psykolog - jeg har fået hjalp MEGET i den periode og netop, som flere nævner - så er motion et helt vidunderligt middel!
    Her slapper mit hovede faktisk af, og min krop bestemmer over mig.
    Alt, alt for fedt! At det så kan være svært at tage sig sammen, når man er nede i kulkælderende, det er hvad det er...

Venlige hilsener fra mig

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Standard Sv: En definition af OCD: Som jeg ser det

Hej mig26

Det var rigtig godt skrevet.
    Det er sandt, at man ikke kan sige, en person kun har OCD, hvis vedkommende hele tiden vasker hænder. Det eksempel er dog meget brugt, fordi der er så mange med OCD, der har lige netop denne tvangshandling.

Du har dog meget ret i alt det andet, du skriver. Vi har en overvejende tvivl på, om vi er gode nok ? Kan vi være sikre på, der ikke sker noget Er det, det rigtige at gøre Ville det være bedre at gøre sådan

Godt skrevet.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Jun 2007
    Lokation
    Midtjylland
    Alder
    27

Tak for den præcise beskrivelse!

Girl

Registreringsdato
    Jul 2007

Hej mig26

Jeg vil bare sige at det du skrev, virkelig ramte plet hos mig. Jeg kan genkende det hele. Jeg har heller aldrig ro i hovedet. Jeg slapper aldrig rigtig af. Det kan jeg ikke. For den kører altid på højtryk med tanker, spørgsmål, følelser og andet. Nogen gange så meget at jeg næsten ikke kan holde ud at være i mig selv. Mine ritualer kan hjælpe på at jeg ligesom kan overleve, at jeg kan holde uroen og tankerne bare lidt på afstand. Men de forsvinder ikke. Tankerne og tvangshandlinger har jeg med mig hver dag. Og hvis jeg har for meget uro eller for mange ting i min hverdag, hvis jeg bliver presset og stresset, så bliver det hele, både tanker og handlinger endnu værre.

Det er rart at kunne læse at andre har det på samme måde som mig. Tak for et godt indlæg

Hilsen angel

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •