-
Er det OCD??
Min søn på 5 år har siden juleugen haft en adfærd, der bekymrer mig. Han vil i perioder ikke røre ved dørhåndtag eller gelænder uden at han trækker sit ærme ned over hænderne. Det kan stå på nogle dage - så kan der gå flere dage og endda 1-2 uger hvor han ikke gør det og bedst som jeg tror at det er et overstået kapitel, så gør han det igen. Det er såvel hjemme som ude i byen. Han sidder ofte med hænderne samlet oppe i luften foran sig, hvis han f.ex. ser fjernsyn - de dage han gør det, tager han ikke fra med hænderne i sofaen hvis han vil rykke sig ind - så skubber han sig ind. Han har også haft tendens til at vaske fingre meget, men det er dog blevet bedre.
Er det blot en fiks idé, som børn kan få eller kan det være OCD???
-
Har I ikke et bud???
Er der ikke nogen, der har et bud på mit spørgsmål
Han kan sagtens lege med ting der gør ham beskidt - også på hænderne, f.ex. male, lege med jord/sand - for så ½ time efter nægte at lukke døren, fordi han ikke vil røre ved dørhåndtaget. Jeg er i tvivl om det er reelt eller blot "nykker" som børn kan have.
-
Sv: Er det OCD??
Hej Mette.
Jeg er ikke i stand til at svare dig på, om din søn har OCD. Har du talt med Jeres praktiserende læge om det
Jeg ved, det er meget normalt for børn at have en periode, hvor de har en tvangspræget adfærd. Hos nogle bliver denne periode så til OCD. Men som sagt ved jeg ikke, om det bare er en periode, din søn er i.
Jeg tror, at vi i vores samfund skal passe på med ikke at sygeliggøre alle. Jeg tror, vi har en tendens til at gøre folk til syge, hvis de skiller sig en smule ud fra mængden. Dermed ikke sagt det er tifældet med din søn.
Sidst redigeret af Lisbeth : 4. April 2007 kl. 23:16
Med venlig hilsen
Lisbeth
www.ocd-inderstinde.dk
Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
Elbert Hubbard
-
Hej Lisbeth.
Mange tak for svaret.
Jeg har ikke snakket med min praktiserende læge om det endnu - netop fordi jeg ikke ville sygeliggøre min dreng. Jeg har samme holdning som dig og er egentligt blevet beroliget af, at jeg ikke har fået 47 svar om at "sådan startede OCD også hos mig".
Min søn har heller ikke haft problemer de sidste par uger - måske var det hans måde at reagerer på svær sygdom hos hans elskede bedstefar. Nu er bedstefar sit gamle jeg igen, så måske forsvinder det helt.
Hilsen Mette
-
Hej Mette.
Det var så lidt.
Jeg har lige en tilføjelse. Jeg bemærkede, at din søn kun har tvangshandlinger nogle gange. Jeg har mine hele tiden. Jeg kan ikke bare springe over dem. Jeg glemmer faktisk aldrig at udføre dem. Jeg gjorde det en enkelt gang, hvor jeg var fuld. Bortset fra det har jeg aldrig gjort det. Det er svært at lade være, når man har OCD.
Det kan sagtens have været en reaktion på hans bedstefaders sygdom. Hvis det bliver forværret, synes jeg, du skal tale med Jeres praktiserende læge. Erfaring viser, at jo tidligere man kommer i behandling, jo bedre vilkår har man for at blive rask.
Med venlig hilsen
Lisbeth
www.ocd-inderstinde.dk
Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
Elbert Hubbard
-
Hej Lisbeth.
Tak for hjælpen.
Jeg vil se det an lidt endnu - og bliver det værre vil jeg snakke med min læge om det.
Hilsen Mette
Regler for indlæg
- Du kan ikke oprette nye tråde
- Du kan ikke skrive svar
- Du kan ikke indsende vedhæftninger
- Du kan ikke rette dine indlæg
-
Forum regler