Viser resultater 1 til 4 af 4

Emne: Har jeg OCD?

Registreringsdato
    Mar 2007

Standard Har jeg OCD?

Hej Alle

Som så mange andre herinde spørger jeg: Lider jeg af OCD? Jeg er en pige på 21 år. Jeg er frygtelig bange for frugt og nogen former for grøntsager. Hvis jeg kommer ind i en dagligstue og der fx. står en skål med frugt, føler jeg at jeg bliver kvalt eller er bange for blive syg hvis jeg indånder luft i nærheden af det og bliver nød til at gå.
    Hvis jeg kommer i berøring med en som har rørt frugt eller et håndtag hvor jeg har mistanke om at én skulle have rørt det efter at have rørt frugt, kan jeg ikke røre det. Jeg panikker silpelthen - jeg føler at min hals snører sig sammen og jeg får hjertebanken og slem ubehag. Jeg vasker meget grundet hænder flere gange hvis jeg har mistanke om at jeg har fået partikler fra frugt på mig. Men det er ikke sådan at jeg vasker hænder hele tiden, kun hvis der er frugt i nærheden. Det forstyrer mig i hverdagen da jeg har svært ved at holde pause på arbejde. Jeg kan jo ikke bede de andre om ikke at medbring frugt og grønt. Hvis jeg er ude og handle og jeg bliver nød til at gå gennem en grønt afdeling, tager jeg en dyb indånding i god tid inden jeg kommer til afdelingen og så løber jeg. Når jeg er kommet tilstrækkeligt langt væk puster jeg igen ud og holder igen vejret og går et par skridt frem, så jeg ikke risikere at indånde partiklerne. Derefter kan jeg igen trække vejret normalt. Jeg har kun symtoper i nærheden af det. Hvis jeg ikke kommer i nærheden af frugt har jeg ikke nogen tanker eller handlinger. Er det i så fald OCD?
    Hvis det er, hvad går jeg så nu?
    Jeg har hørt at man i psyko terapi bliver konfronteret med sin angst. Er der eventuelt nogen der kan bekræfte dette? For så tror jeg ikke at det er behandlingen for mig...
    Det skal lige siges at dette startede da jeg var omkring 3 år gammel. Jeg har ikke rigtigt snakket så meget om det før nu, da folk ikke rigtig kan forstå hvorfor jeg ikke bare tager mig sammen. Så jeg har altid været meget flov over denne problemstilling.
    Er der eventuelt nogen af jer herinde som har nogen af de samme symtomer, for så vil jeg rigtig gerne høre fra jer.

På forhånd tak for hjælpen
    Bine

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Standard Sv: Har jeg OCD?

Hej Bine.

Først vil jeg sige, at du ikke er alene. Den måde du får det på, når du er i nærheden af frugt, lyder som et angstanfald. Det er meget normalt for personer med OCD, at de får det sådan, hvis de bliver konfronteret med noget, de er meget bange for. Dermed også sagt, at jeg synes, det lyder som om, du har OCD. Jeg kan godt høre, det ikke er så mange ting, du reagerer på, frygter eller gør, men når man ikke kan være i nærheden af frugt, skaber det jo en del forhindringer. Det er jo meget svært at undgå, som du også selv skriver.
    Jeg er ikke bange for lige præcis frugt, men jeg er bange for lugte. Jeg er f.eks. bange for lugten af benzin. Det skaber nogle gange problemer, hvis jeg går forbi en benzintank. Jeg er bange for, at lugten/dampene kan trænge ind i mine luftrør og ødelægge noget. Derfor reagerer jeg ved at trække jakken helt op til næsen og trække vejret den vej. Jeg har også noget med mad, men det er mere fordi, jeg ikke altid tør spise det. Det er især fordi, jeg er bange for, det er for gammelt. Jeg har en periode lige nu, hvor jeg smider meget mad ud.

Jeg vil foreslå dig, at du kontakter din læge. Fortæl lægen det, du har skrevet her. Lægen kan give dig en diagnose eller henvise dig til en psykiater.

Det er korrekt, at man i terapien kognitiv adfærdsterapi bliver konfronteret med sin angst. Det skal altså ikke få dig til at holde dig langt væk fra det. Hvis det er en ordentlig psykolog eller psykiater, der har erfaring med at behandle OCD, du kommer i behandling hos, vil den pågældende behandler konfrontere dig med din angst i det tempo, du magter. Det kan godt virke skræmmende, men jeg tror godt, du kan klare det. I terapien bliver man også sat til at vurdere på realiteten i sine tanker og vurdere på, hvor sandsynlige de er. Det gør, at det langsomt går op for en, at man måske ikke har helt ret i, at det er så farligt, som man har gået og troet.

Du skal være opmærksom på, at man ikke kan få tilskud til psykolog. Nogle OCD-ramte får deres psykolog behandling betalt af kommunen, men der er meget stor forskel på, hvordan de enkle kommuner vælger at håndtere det. Man kan sige, det handler om at være heldig med at bo det rigtige sted.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Mar 2007

Hej Lisbeth.

Tusind tak for dit hjælpefulde svar. Det var dejligt lige at få en andens vudering af det hele. Jeg tror at jeg vil prøve at kontakte min læge og høre om han kan stille en dianose. Det er også dejligt at høre at jeg ikke er alene i denne verden med mine problemer, altså at der er ander som føleler som jeg gør...

Tusind tak for hjælpen og held og lykke fremover.

Kram Bine

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej Bine.

Det var så lidt. Du er altid velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for flere råd eller til at få lidt luft.

Held og lykke til dig også.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •