Viser resultater 1 til 5 af 5

Emne: Danmarks Radio Dokumentar søger deltagere til OCD eksperimentet

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard Danmarks Radio Dokumentar søger deltagere til OCD eksperimentet

Vi søger 4 personer meget handicappet af OCD, med 4 forskelligartede tvangshandlinger til et eksperiment, hvor de flytter ind i et hus sammen i 4 uger (i august 2007). Her gennemgår de et intensivt forløb med det behandler-team, som normalt behandler patienter med OCD i Århus. Dette gælder blandt andet Nikole Rosenberg, kognitiv behandler på Århus psykiatriske afdeling. Hun er villigt til og tror at hun på 4 uger kan gøre 4 svært OCD ramte patienter symptomfri ved kun at adfærdsbehandle dem, altså ved udelukkende at kaste dem ud i at øve sig på at lade være med deres tvangshandlinger.
    Forløbet vil indeholde hele dage med intensiv behandling og med gruppe terapi. Derudover vil der være forskellige opgaver som skal løses i løbet af dagen.
    Desuden vil de medvirkende blive sendt hjem på weekend hver uge og her vil de også skulle løse forskellige opgaver.

Hvis du er interesseret i at høre nærmere er du velkommen til at ringe til Anne Røgilds på 21286454 eller arg@dr.dk

Registreringsdato
    Apr 2006

Standard Sv: Danmarks Radio Dokumentar søger deltagere til OCD eksperimentet

Det lyder plat...
    Sidst redigeret af Moonlight : 29. March 2007 kl. 23:10

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

OCD EKSPERIMENTET.

Jeg har nu været rundt i 3 lokalforeninger, dels for at fortælle om det eksperiment som DR laver i samarbejde med Klinikken for Angst og Tvangslidelser i Århus, og dels for at få gode råd og svare på spørgsmål til eksperimentet.
    Og i den anledning har jeg fået stillet en masse gode spørgsmål, spørgsmål som jeg fornemmer, der er andre, der gerne vil have svar på omkring den serie dokumentarprogrammer vi gerne vil lave om sygdommen OCD.

I udgangspunktet vi vil gerne skabe mere kendskab til sygdommen OCD og sætte fokus på den behandling der ser ud til at have størst effekt, nemlig den kognitive adfærdsterapi.
    Erfaringer fra udlandet viser, at hvis man intensiverer denne terapiform, så er der en lang større chance for at patienterne kan blive symptomfrie.
    Men denne behandling gives ikke i Danmark, bl.a. fordi den er meget omkostningstung.
    Danmarks Radio og Klinikken for Angst og Tvangslidelser i Århus har i samarbejde udviklet et eksperiment, hvor vi vil forsøge at dokumentere at man med denne terapiform kan gøre 4 OCD patienter symptomfrie på 4 uger.
    Man kan spørge sig selv, om det ikke kan gøres uden tv?
    Men netop det, at der er tv med, gør at der er penge til forsøget og at der derved kan skabes et langt større fokus på sygdommen OCD og det kan være med til at de ansvarlige kan blive nødt til at tage stilling til den intensive behandlingsform, som eksperimentet sætter fokus på.
    Det er seriøst dokumentarprogram, hvor vi skildrer hvilken effekt den intensive kognitive adfærdsterapi har på folk der lider af OCD.

Selve indholdet i eksperimentet og den kognitive adfærdsterapi vil blive lagt i hænderne Chef psykolog Nicole Rosenberg, som i det daglige netop står for denne behandling på Århus psykiatriske hospital.

Nicole Rosenberg har arbejdet med psykiatri i 20 år. Først på Rigshospitalet og fra 1991 på Psykiatrisk Hospital i Århus, hvor hun har været chefpsykolog siden 1997.
    Nicole Rosenberg har udgivet artikler og bøger om kognitiv terapi, angst og depression. Hun er udover chefpsykolog på Klinik for Angst og Personlighedsforstyrrelser i Psykiatrien i Århus Amt ekstern lektor på Århus Universitet.
    Ud over Nicole Rosenberg vil behandler teamet bestå af psykiater Birgit Bennedsen og psykolog Hjalti Jonson.
    Birgit Bennedsen er overlæge i psykiatri på Klinikken for Angst og Tvangslidelser i Århus og har speciale i behandling af OCD.
    Hjalti Jonsson har været psykolog på Klinik for Angst og Tvangslidelser siden september 2006. Han har arbejdet i psykiatrien siden 2001 og har speciale i kognitiv-adfærds terapeutisk behandling af OCD.

Disse 3 behandlere vil tilrettelægge de 4 ugers terapiforløb ud fra en vurdering af deltagernes OCD og under hensyn til individuelle og gruppemæssige behov.
    Inden eksperimentet løber af stablen, vil deltagerne skulle møde op til samtale hos lægeteamet for at sikre, at det er en ren OCD diagnose deltagerne har.
    Da samarbejde bliver en vigtig del af behandlingen i huset, er det vigtigt at de 4 deltagere kan arbejde sammen og støtte hinanden under forløbet.

For at deltage i eksperimentet bliver deltagerne bedt om at få en henvisning til Klinikken for Angst og Tvangslidelser fra egen læge, så alle deltagere vil være tilknyttet den klinik som chefpsykolog Nicole Rosenberg i det daglige er leder af, og det vil således være et reelt behandlingstilbud deltagerne får. Men dette intensive behandlingstilbud kun vil finde sted denne ene gang og i forbindelse med tv optagelserne.

For at sikre at få den største effekt af det intensive terapiforløbet, vil deltagerne blive installeret i nogle omgivelser der minder, så meget som muligt, om et hjem - og netop derfor vil eksperimentet ikke finde sted på psykiatrisk hospital, men et hus der er lejet til formålet.
    Deltagerne vil, som en del af behandlingen, blive sat til at lave mad, købe ind og vaske tøj - alle de ting man foretager sig i et hjem.
    Deltagerne vil naturligvis få hver deres værelse og de vil have mulighed for at trække sig tilbage og være alene på deres værelse i det omfang de har behov for det.
    Der vil blive installeret en ”nødtelefon” i huset, så behandlerne kan træffes døgnet rundt, hvis der skulle være behov for akut behandling.

Over de 4 uger eksperimentet varer vil hver deltager have fået ca. 66 timers intensiv behandling.
    Imens behandlingen står på, vil tv følge med i processen, netop for at kunne dokumentere hvilken effekt intensiv kognitiv adfærdsterapi har.

Det kan ikke undgås at deltagerne kommer ud i situationer, som kan være svære at håndtere og det kan heller ikke undgås, at der bliver sagt og gjort ting man senere kan fortryde. Derfor har alle deltagere mulighed for, 48 timer efter en hændelse, at bede om at den ikke kommer med i den endelige udsendelse, og så længe det er sagligt begrundet, så respekterer vi ønsket.
    Alle deltagere vil have mulighed for at fortryde.

For at deltage i eksperimentet skal man være over 18 år.
    Man skal være indstillet på, at man ikke kan være i behandling andetsteds i den tid eksperimentet varer.
    Man kan dog godt fortsætte med at være i medicinsk behandling, men det er alt sammen noget, der foregår i samråd med psykiater Birgit Bennedsen.

4 uger efter eksperimentet følger vi op på alle deltagerne.

Eksperimentet vil foregå i august måned i Århus.
    Serien skal efter planen sendes til november og her vil der efter hver udsendelse være en debat på nettet, hvor seere kan skrive ind og spørge et endnu ikke udvalgt panel om OCD.

Hvis der stadigvæk skulle være nogle uklarheder omkring dette eksperiment er man velkommen til at ringe eller maile til Anne Røgilds: 21286454, arg@dr.dk.

Registreringsdato
    Apr 2007

Ja undskyld mig... men hvad gør man dog ikke for underholdningens skyld! - Selvfølgelig er det da godt, hvis nogen kan få glæde af et intensivt behnadlingsforløb. Men lige frem at lave underholdning ud af folks problemer!

Ja jeg synes nu personligt det er for lavt!
    Endnu et reality-show hvor folk endnu engang, kan savle over andres elendigheder til aftenkaffen!

Registreringsdato
    Jul 2005

Hej

Jeg går selv ind for den intensive metode i de fleste henseender. Det sparer en en masse tid mm. Jeg håber bare at behandlerne forstår ikke at presse så hårdt på at det går i den forkerte retning.

Et problem ved disse udsendelser, er at man ikke fatter en skid om psykologien bag de mærkelige handlinger. Og det ER kun handlingerne vi ser på tv. Der er ingen af gode grunde, der stiller sig frem med sine pædofili tanker, og fortæller om dem i detaljer ( desværre ). Derfor synes jeg det giver et meget unuanceret billede af OCD. Og netop derfor fattede jeg ikke at jeg havde OCD, før efter flere år. Fordi alt hvad jeg kunne læse mig til om ocd handlede om handlingerne, uden nogen foklaringer var de som taget ud af den blå lyft. Og det er hvad den slags tv udsendelser viser... mærkelige ideer taget ud af den blå lyft. Der ER nogle som kun har handlinger. Men det er langt fra hele sanheden. Og derfor vil jeg give VOF ret i at det virker som god underholdning for dem som ser det, frem for undervisning og reel behandling, selv om der er velmenende hænder bag projektet.

Nå ja jeg stiller mig selvfølgeligt heller ikke op lige med det vups og fortæller mine gode historier.. Men man kan godt komme omkring det ved at en psykolog beretter hvad der muligvis kunne være tale om frem for at bruge alt tiden på at vise folk der går op i røg af angst og panik, i det meste af udsendelsen. Kort sagt jeg mener der mangler dybde. Og hvorfor skal det lige på TV? De vil sikkert hævde at det er en del af eksponeringen... men... mon ikke der er eksponeringer nok i sig selv, uden tv under sådan et forløb.

Når det så er sagt. Så synes jeg da klart, at dem som føler at det lige er det de har brug for for at komme videre, skal gribe chancen..
    Sidst redigeret af Trine : 6. May 2007 kl. 17:22

Lignende emner

1. Interviewpersoners søges til dokumentar
    By SadafJalali in forum Efterlysning: medier, forskning og skoleopgaver
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 19. October 2009, 15:35
  2. Radio udsendelse den 1. feb 07
    By jupivej in forum OCD i medierne
    Svar: 5
    Nyeste indlæg: 2. March 2007, 22:06
  3. Dokumentar på Norsk TV
    By løven in forum OCD i medierne
    Nyeste indlæg: 1. July 2005, 15:06
  4. Dokumentar på TV2 om OCD, den 12. maj 2005, 20.00
    By Lisbeth in forum OCD i medierne
    Svar: 18
    Nyeste indlæg: 20. May 2005, 22:47
  5. Dokumentar om angst på dk4 (den 22./3. 2005 kl. 22.00)
    By Lisbeth in forum OCD i medierne
    Nyeste indlæg: 21. March 2005, 16:34

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •