Viser resultater 1 til 11 af 11

Emne: Handicap tilæg i forbindelse med SU

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    København

Standard Handicap tilæg i forbindelse med SU

Jeg har 2 gange forsøgt at fuldende en hf. det er aldrig gået særlig godt, efter ca. et halvt år er jeg stoppet igen. Tankernemylder og det at skulle tjekke om kammeraterne havde dårlige tanker om mig, forstyrrede. Jeg har søgt ind igen med større forventninger også fordi min medicin virker. Da jeg er mor(har heldigvis en støttende mand) tror jeg det godt kunne blive for omfattende med et arb. ved siden af studiet. Jeg har i forvejen dårlige erfaringer i forhold til at bide over noget for stort. Kan jeg være berettiget til handicap tilskud og er det i så fald min psykiater eller måske psykolog der skal skrive en "erklæring" om at jeg er handicapet???

Ved ikke om der er nogen som har svaret... Psykiatrifonden har i hvertfald lukket. :roll:

Hygge!
    Simone

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard Re: Handicap tilæg i forbindelse med SU

Citer Oprindeligt indsendt af Simone
    Jeg har 2 gange forsøgt at fuldende en hf. det er aldrig gået særlig godt, efter ca. et halvt år er jeg stoppet igen. Tankernemylder og det at skulle tjekke om kammeraterne havde dårlige tanker om mig, forstyrrede. Jeg har søgt ind igen med større forventninger også fordi min medicin virker. Da jeg er mor(har heldigvis en støttende mand) tror jeg det godt kunne blive for omfattende med et arb. ved siden af studiet. Jeg har i forvejen dårlige erfaringer i forhold til at bide over noget for stort. Kan jeg være berettiget til handicap tilskud og er det i så fald min psykiater eller måske psykolog der skal skrive en "erklæring" om at jeg er handicapet???

Ved ikke om der er nogen som har svaret... Psykiatrifonden har i hvertfald lukket. :roll:

Hygge!
    Simone
    Hej Simone
    Jeg ved ikke om det er muligt at få Handicaptillæg til HF, men det er det til videregående uddannelse jf. artikel fra OCD-Nyt marts 2005 (se neden for). Du kan evt. også overveje revalidering. Under alle omstændigheder så skal du have udtalelser fra de behandlere du er i kontakt med og det er din læge eller psykolog der skal skrive til socialforvaltningen. Snak med din psykiater om det - og meld gerne tilbage her hvordan det gik, så andre kan drage nytte af dine erfaringer :wink:

Handicaptillæg - til OCD-ramte - det lykkedes!
    Vi bragte i sidste nummer afbladet en artikel om SU-styrelsens
    nye lov, der berettiger mennesker med varig psykisk eller
    fysisk funktionsnedsættelse på en videregående uddannelse til
    handicaptillæg. Dette betyder, at man udover sin almindelige SU
    modtager 5799 kr. brutto hver måned i handicaptillæg, fordi
    man kun i meget ringe grad er i stand til at have et job ved siden
    af studierne.
    Her på bladet har vi været meget spændte på, hvorvidt man
    som OCD-ramt er berettiget til tillægget. Jeg er derfor rigtig
    glad for at kunne fortælle, at SUstyrelsen netop har tildelt mig
    handicaptillæg, idet de mener,at min OCD og socialangst indebærer
    så stor varig psykisk funktionsnedsættelse, at jeg ikke er
    i stand til at have et arbejde ved siden af studiet.
    Jeg ansøgte om tillægget i september 2004, hvor jeg udfyldte
    et specielt ansøgningsskema og vedlagde en erklæring fra min
    daværende psykolog. En måned senere blev jeg kontaktet
    af SUstyrelsen, som bad om en speciallæge-erklæring, da psykolog-
    erklæringen ikke var nok i sig selv. I mit tilfælde ville de
    gerne se en erklæring fra min tidligere psykiater. Denne erklæring
    betales af SUstyrelsen, såfremt de i det enkelte tilfælde beder
    om en. Man skal derfor ikke selv sende en sådan med ansøgningsskemaet,
    da man så risikerer selv at skulle betale for den.
    Kort tid efter at have sendt dem erklæringen, modtog jeg
    brev om, at Arbejdsskadestyrelsen ville behandle min sag, og
    at jeg skulle forvente en sagsbehandlingstid
    på cirka tre måneder.
    Den lange sagsbehandlingstid skyldes, at loven om handicaptillæg
    er så ny, men såfremt ens ansøgning imødekommes,
    modtager man handicaptillægget med tilbagevirkende kraft.
    Sagsbehandlingstiden var i mit tilfælde cirka seks måneder i alt,
    fra jeg indsendte ansøgningsskemaet, til jeg begyndte at modtage
    handicaptillæg i februar 2005.
    Jeg er meget taknemmelig for den nye lov, da jeg synes, det ofte
    er meget vanskeligt overhovedet at klare et fuldtidsstudium
    som OCD-ramt. Skulle jeg oven i købet have haft et job ved siden
    af studierne for at kunne få SUen til at slå til, er jeg ikke
    i tvivl om, at det ville resultere i så meget stress, at jeg måtte
    droppe studierne. Da OCD desværre stadig er en relativt ukendt
    sygdom, er det dejligt at blive mødt med forståelse, og jeg er
    sikker på, at den nye lov vil gøre det muligt for fl ere OCD-ramte
    at gennemføre en uddannelse.
    Ingeborg Nielsen

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Aalborg

Standard

Hej Simone
    Prøv at gå ind på www.su.dk der vil du kunne læse meget mere om handicaptillæg og hvordan du søger om det. Som jeg kan forstå det, så gives det til HF. Held og lykke med det.
    Hilsen Jannie 8)

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    København

Standard

Da HF ikke er en videregående uddannelse, tror jeg desværre at Mads og Lisbeth har ret. Jeg vil derfor prøve med revalidering. Jeg har allerede talt med min psykolog omkring det, hun var med på at skrive en udtalelse til kommunen. Nu mangler jeg bare min psykiater. Tak for svar fra jer alle. Skal nok holde jer underettet :P

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard

held og lykke :!:

Registreringsdato
    May 2005
    Lokation
    Storkøbenhavn

Standard

Hej Simone.. Er du kommet videre med din ansøgning? Jeg sidder nemlig nu og skal søge handicaptillæg til at jeg skal starte på universitetet her til september. Håber virkelig at få svar meget hurtigt, men vil kontakte min psykitater i morgen og forhåbentlig få et brev jeg kan sende med her på torsdag når jeg får svar på om jeg er optaget..

Kærlig hilsen Louise

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    København

Standard

Hej Louise.
    Ja, Min ansøgning vedr. revalidering er sendt af sted, jeg skal til møde med min socialrådgiver inden for en mdr. der vil jeg så få svar på om jeg er berettiget til revalidering. Jeg lavede en komplet ansøgning, med sygdomsstatestik fra arb. udtagelser fra psykolog og psykiater.
    Men jeg har en bekendt der lider at depression, som derfor søgte handicaptillæg. Hun søgte først handicaptillæget gennem SU, så bad de hende om en udtagelse fra hendes psykiater.( hendes psykiater krævede 1000 kr. for sådan en udtagelse, men da SU bad om udtagelsen betalte de. Min psykiater krævede ikke noget gebyr?!!) Hun fik det!!!
    Jeg tror der er gode ods hvis bare det er en videregående uddannelse man starter på.

Held og lykke og husk at melde tilbage om du får det, så andre kan drage nytte!!! :)

Knus Simone

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

hej simone : og held og lykke med din uddannelse...

Må jeg spørge om, hvilken medicin, der hjælper på dig? Måske er der noget særligt, der hjælper på ocd-patienter , men jeg har ikke rigtig fået nogen god virkning af det jeg har prøvet som er: zoloft, remeron, seroxat og cipralex!!!

Jeg har kæmpet mig ud af tvangshandlinger, og har ikke haft sådanne i mange år (over ti år)

Men ANGSTEN...puha, den kan jeg slet ikke slippe af med!

håber at høre fra dig

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    København

Standard

Hej Malene.
    Jeg har haft rigtig god virkning med fluoxitin (fontex). Desværre har jeg dog også nogle depressive symptomer som fluoxitinen ikke tog, derfor prøver jeg nu at kombinere det med efexor.

Men forskellige mennesker forskellig medicin.... Håber du finder den rigtige medicin mod din angst. Det er angsten som er værst, efter min mening!

Hvis du kigger inde på Psykiatrifonden og søger på din medicin, vil du finde en genvej til en medicin beskrivelse, der kan du downloade en pdf fil hvor der står en beskrivelse af hvad de forskellige bruges imod... Men ud fra hvad jeg kunne læse, så er din medicin særligt til OCD og depression. Og også noget af det nyeste som der findes.

Prøv evt. at spørge Mads Jensen (system admin) eller Lisbeth (redaktør) De ved nok mere om emnet end mig :)

Håber du kan bruge mit svar

Knus Simone :roll:

Registreringsdato
    Aug 2007
    Lokation
    Omkring Aalborg
    Alder
    34

Standard Sv: Handicap tilæg i forbindelse med SU

Jeg vil da lige deltage med min historie.

Jeg kæmpede først en lang sej kamp mod kommunen gennem 3 år, hvor jeg var "parkeret på vent" - en situation mange OCD-ramte sikkert kan nbikke genkendende til.
    Jeg fik den ene sagsbehandler efter den anden - Jeg har slet ikke tal på dem længere, men den ene efter den anden blev omrokeret, sagde op, gik på orlov/barsel osv. og hver gang startede jeg forfra. Jeg blev bevilliget revalidering, blot ikke til den uddannelse jeg gerne ville have, men der kom aldrig skred i tingene. Bægeret blev dog fyldt, da jeg endelig blev sendt ud... I et såkaldt "Afklaringsforløb" et slags kursus, der også var kendt som "parkeringspladsen". Reglen er, at man maks. skal være tilknyttet et sådan sted i tre måneder, men der var mange, som havde været der i halve til hele år. Jeg blev ikke kaldt ind til en opstatssamtale før efter 7 uger, og der var hverken vejledning eller decideret tiltag for afklaring inde i billedet på noget tidspunkt.
    Efter tre måneder udbad jeg mig en skriftlig evaluering/statusrapport, men det var de ikke i stand til at udfærdige, og jeg fik endelig nok. Jeg tog kontakt til Det Sociale Jægerkorps og studentervejledningen, og valgte efter grundige overvejelser at søge SU med handicaptillæg, for helt at slippe for at skulle slås mere med kommunen.
    Jeg går nu på min drømmeuddannelse, og det går rigtig godt. SU-medarbejderen på min skole har kæmpet et brav kamp for, at min ansøgning skulle blive behandlet så hurtigt som muligt, og SU-styrelsen har været rigtig flinke til at tage personlig kontakt til mig via telefon og mail, så jeg får nu endeligt svar om 14 dage. Jeg har ladet mig fortælle, at det skulle være lidt af en formalitet at blive godkendt med klassisk OCD, så jeg glæder mig til, at der kommer helt styr på økonomien, så jeg helt og holdent kan hellige mig studierne.

Det er sørgeligt, at mennesker, der i forvejen kæmper en hård og nogle gange uoverskuelig kamp mod OCD'en hver dag, også er nødsaget til at have boksehandskerne på overfor de mennesker, der specifikt er ansat til at tage hånd op de svage i samfundet.
    Forhåbentlig får vi om ikke så længe en mere medmenneskelig regering, der ikke kun tænker i kroner og ører, og kan rette op på det massive forfald psykiatrien og den offentlige sektor generelt har været udsat for under Fogh.

Mvh.
    Helle
    Qnuuuuz&Koldbøtter
    Kaela

The Greatest Trick the Devil ever pulled, was convincing the world, that he never existed...
    - Keyser Soze -

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Standard Sv: Handicap tilæg i forbindelse med SU

Hej Helle.

Jeg har søgt handicaptillæg til mit studie på uni, og det er bare alt for lang tid at gå og vente.

Jeg søgte tillæget i starten af september, da jeg startede på uddannelsen, og ringede til SU's hovedkontor i starten af oktober for at ville høre, hvor langt min ansøgning var. De havde slet ikke modtaget den!!!
    Fejlen lå ved SU-kontoret på uni, det er bare for dårligt!
    Men der er jeg vel også bare et tilfældigt nummer
    Så jeg væbner mig med tålmodighed, men det er godt nok frustrende, når man ikke kan få den økonomiske dagligdag til at fungere..

Hilsen Sofie.

Lignende emner

1. Damp/AHDH Diagnose og forbindelse til OCD?!!
    By Simone in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 31. January 2006, 10:21

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •