Viser resultater 1 til 4 af 4

Emne: Helt grøn inden for dette område! pårørende

Registreringsdato
    Jan 2007

Standard Helt grøn inden for dette område! pårørende

Hej.
    Min kæreste har tvangstanker.
    Vores forhold er stadig ungt. Alligevel fik jeg det af vide meget hurtigt at Mikkel havde tvangstanker. Jeg er en af de første han fortæller det til foruden hans mor og eks kæreste. Jeg har selv fundet frem til denne side, selvom der egentlig ikke er nogen der har diagnoseret Mikkel til at have OCD. Men så vidt jeg kan forstå har han både tvangstanker og tvangshandlinger. Han fortæller at han tjekker ting utallige gange, er bange for at smitte folk, har ritualer for at nedbryde sine angst og andre ting. Vi har kun snakket om det her 3-4 gange, foruden de korte bemærkninger om at han har en lidt travl dag oppe i hovedet, så det er derfor han måske har været eller er lidt væk.
    Han er en meget lukket person når det gælder følelser. Det har været svært at forstå om han ville det her forhold fordi han kan virke noget så konservativ i at vise det. Jeg følte ikke vi kunne kommunikere i lang tid fordi han ikke gav noget fra sig, og det hele kunne virke lidt lige meget. Jeg føler lidt at jeg har måttet hive det ud af ham. Alligevel forsikrer han mig altid i sidste ende at han vil mig, men med meget minimalistisk ordvalg...Og fortæller mig at jeg aldrig ville kunne forstå hvordan han har det.

Jeg er i tvivl om dette har noget med OCD at gøre. Om mange OCD mennesker har svært ved at formulere sig følelsesmæssigt og allerhelst ønsker at undgå konflikter? Hver gang vi har noget der bør tages op og snakkes om kryber han sammen og snakker så man næsten ikke kan høre det og meget få ord. Det varer også en evighed før han overhovedet svarer. Min tro er at han simpelthen kører fast i disse momenter og uden at ville det, slører fokuset fra problemet og kommer ind i sine tvangstanker.
    Jeg kan nogen gange glemme at han hele tiden går rundt med tvangstanker, fordi han for det første ikke vil snakke om det og for det andet skjuler det meget godt. Derfor er det også af og til svært at vide hvor meget af hans personlighed eller væremåde er pga af hans lidelse. Heldigvis skal han snart til psykolog og snakke med nogen om hans tvangstanker. På den ene side er jeg glad for at jeg ikke ved alt, eftersom det sikkert ville skræmme mig, men på den anden side er jeg trist ved at der er nogen ting som går ham så meget på og som han så ikke kan dele med mig.

Det jeg gerne vil spørge om er om andre pårørende også føler at deres ven, barn eller kæreste kan virke lukket omkring følelser og deres OCD?
    Og selvfølgelig vil jeg også gerne spørge OCD'ere om det samme, om I har det svært med at skulle snakke om problemer. Om tvangstankerne bliver flere i disse øjeblikke.

Til sidst vil jeg sige tak for en god webside. Det er rart at der er nogen steder at læse om dette når man ikke kan snakke med det om andre.

Venlig hilsen, én der bare gerne vil forstå.

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Fensmark

Smile Sv: Helt grøn inden for dette område! pårørende

Hej Cha

Det er rigtig fint du spørger. Jeg er mor til en datter på 22 år, som har ocd.
    Min datter har også en kæreste som hun nu har boet sammen med i 4 år.
    Jeg ved at det er meget svært for de ocd-ramte at snakke om deres ocd samt følelser. Dette fordi de ofte føler at de er "mærkelige" og nogle tror i perioder at de er sindssyge. De der har ocd forsøger virkelig altid at skjule deres tanker, handlinger og følelser.
    Det handler om som pårørende, at forklare og fortælle, at man IKKE ser den ocd-ramte som "mærkelig" eller sindssyg. Det handler om at vise forståelse og respekt og det er noget som er hårdt arbejde og tager lang tid. Al begyndelse er jo svær, men forsøg at "lukke" din kæreste lidt op, ved evt. at fortælle at du har behov for at vide lidt om hans tanker og følelser. Dette for bedre at kunne hjælpe ham samt forsøge at forstå ham. Det er jo også hans ansvar at hjælpe dig til at forstå, men det kan være ufatteligt svært for ham, så det kan være det er dig der skal starte ud...

Jeg ved ikke hvor I bor, men i Næstved har vi en lokalgruppe for ocd-ramte samt pårørende. Der mødes vi en gang i mdr. og snakker sammen om alt indenfor ocd og alt muligt andet. Vi mødes med ligesindede og har dte mægtig rart, og udveksler erfaringer osv. Hvis dette var noget for jer er I velkommen...

Jeg ved ikke om det var svar nok, men ellers skal du bare spørge igen. Du er også velkommen til at ringe til mig eller skrive på min private mail.

Mange hilsner fra Anette
    anetteholm@gmail.com tlf. 28494005
    Anette

Registreringsdato
    Jan 2007

Standard Sv: Helt grøn inden for dette område! pårørende

Hej Anette.

Nej, hvor er det rart at få respons på det man lægger ud. Mange tak. Det hjælper virkelig.
    Min kæreste er blevet foreslået en gruppe at gå i. Han er meget imod det, men vil gøre det alligevel fordi han gerne vil 'kureres'. Han havde lidt en idé om at det bare var væk efter en session psykolog. Det er en lettelse for os begge at der er nogen der snakker med ham om problemerne og jeg kan mærke at han også selv løsner lidt op omkring det. Jeg er i Esbjerg-området så jeg vil prøve at lede efter noget her. JEg kan af og til føle at det er lidt noget pjat. At jeg ikke behøver at snakke med nogen! Alligevel befinder jeg mig af og til i et dilema hvor jeg godt kunne tænke mig at høre hvordan jeg skal takle situationen imellem os.

Jeg vil rigtig gerne benytte mig af at skrive eller ringe til dig engang, for der kan være så mange spørgsmål som man ikke rigtig kan tage op med min kæreste. Mange gange tak!

Hav en rigtig god aften.

Venlig hilsen Cha

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Fensmark

Smile Sv: Helt grøn inden for dette område! pårørende

Hej igen Cha

Når du bor i Esbjerg området er der en rigtig god gruppe i noget der hedder Vindrosen. Det er også en lokalgruppe i ocd-foreningen som vores lokalgruppe. Jeg kender nogle af de mennesker og de er meget søde og forstående.

Der er jo rigtig meget at snakke om, men jeg tror din kæreste skal væbne sig med tålmodighed, for det er ikke noget som lige pludselig forsvinder. Det tager nogen gange år og det er ikke altid man kan blive rask, men måske er man heldig og blive symptomfri i perioder...

Du er meget velkommen til at ringe eller skrive....ofte er det bare lidt svært at skrive sine tanker, og det kan være bedre med en snak...

Held og lykke til jer begge...
    Anette

Lignende emner

1. Min søn har tvangshandlinger. Hvad gør jeg helt konkret. Lige nu
    By Hønemor in forum Netværksforum for pårørende til OCD-ramte
    Svar: 5
    Nyeste indlæg: 29. July 2011, 12:41
  2. PODC pedofile tanker der dræber mig inden i :/
    By ulykkelig in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 13. January 2010, 03:09
  3. Helt ærligt!!!