-
19. January 2007, 22:10
Hjælp! OCD?
Hej folkens. Jeg er en dreng på 20 år og vil helst ikke komme for meget ind på mit private liv, men ellers så er jeg en sund fyr som går på HHX og holder mig fit ved at gå til fodbold, boksning og styrke træning. Jeg skriver her inde hovedesagligt fordi jeg gerne ville bekræfte om jeg har OCD, eller om det er et andet form for sygdom.
Jeg startede ud med at jeg fik en depression da jeg blev fejl opereret i næsen som har gjort mig dybt ulykke i en perionde, men fik den opereret igen efter 6 måneders tid, og igennem denne periode var jeg meget hjemme og kom næsten aldrig ud. Min næse er iorden idag og jeg har det meget fint, indtil den dag jeg begyndte at få tvangs tanker om en masse ting og fik pludselig angst for at jeg vil opleve den samme periode (depression) og de ting som jeg kom igennem for da jeg blev fejlopereret, så det var en meget vanskellig periode for mig. Jeg blev tilset af en psykolog som konstaterede at jeg havde en depression som jeg fik piller imod (sertralin). Jeg fik afvide at jeg skulle tag pillerne i 1 år men jeg tog dem kun i 3 måneder og jeg fik det bedre. Men så kom den periode jeg pludselig fik angst for at røre ting og derefter spise med min finger uden at vaske min hånd først. Og det har jeg nu, og det er virkelig ubehagligt, især når jeg er i skole. Jeg er bange for at jeg har rørt noget som skal røre mit brød i hånden og derefter skal der ske noget med mig når jeg har spist det. Det lyder mærkeligt ja, men det er ikke noget jeg selv kan gøre for. Jeg skal hele tiden vaske hænder før jeg spiser, og har ikke haft det før? Kan nogen stille en diagnose? Hjælp!
-
19. January 2007, 23:10
Sv: Hjælp! OCD?
Hej med dig.
I dette forum kan vi ikke give dig en diagnose, da ingen af os er uddannede behandlere. Jeg er en af redaktørerne her på forummet, men min eneste baggrund for at være det er, at jeg selv lider af OCD, hvilket jeg har gjort, siden jeg var 10-11 år. I dag er jeg 23 år. Du er derfor nødt til at henvende dig til en behandler(psykolog, psykiater eller læge), hvis du vil have en diagnose stillet.
Jeg kan dog fortælle dig, hvad jeg tænker, når jeg læser det, du skriver. Tankerne du beskriver, om at du skal vaske hænder, før end du kan spise, kan godt lyde som tvangstanker/tvangshandlinger. Det er faktisk en meget typisk form for tvangstanker. For at få stillet diagnosen OCD skal man have en hvis mængde af tvangstanker/tvangshandlinger eller være belastet af dem i en bestemt grad. Jeg ved ikke, hvor meget det fylder hos dig. Du lyder dog til at være meget generet af det. Jeg vil derfor foreslå dig, at du konsulterer din egen læge, så du kan få noget mere hjælp. Hvis lægen vurderer, du har OCD, kan vi i OCD-foreningen oplyse dig om navne på nogle behandlere, andre har haft gode erfaringer med. Det er dog desværre sådan, at hvis man vil i behandling hos en privatpraktiserende psykolog, så er man ofte tvunget til selv at betale. Nogle kommuner er villige til at betale behandlingerne efter nogle bestemte paragraffer i henholdsvis Aktivloven og Serviceloven.
Jeg håber, mit svar kunne hjælpe dig lidt.
Sidst redigeret af Lisbeth : 19. January 2007 kl. 23:17
Med venlig hilsen
Lisbeth
www.ocd-inderstinde.dk
Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
Elbert Hubbard
-
22. January 2007, 02:13
Når du er ude i offentligheden, ville det så være en hjælp for dig at medbringe nogle vådservietter i tasken, i stedet for at skulle hen til en opvask?
Jeg opbevarer vådservietterne i et stort engangsglas (som dog genbruges op til flere gange), så er de altid nemme at komme til - dog ikke så smart, hvis du ikke har et lille seperat rum i tasken, da de holder sig våde dagen igennem, i hvert fald her om vinteren...
-
25. January 2007, 17:42
Jeg takker høftigt for jeres henvendelse, det betyder meget.
Lisbeth: Jeg vil være meget taknemmelig hvis du vil oplyse navne/tlf på de steder jeg kan få hjælp til dette sygdom, det vil være meget dejligt. Har været på sertralin men synes det vil være en stor fremgang hvis jeg også fik snakket med en som har en livs erfaring under dette. Takker!
-
25. January 2007, 23:01
Hej.
Jeg vil gerne oplyse dig om det. Vil du sende mig en mail på: lisbeth@ocd-foreningen.dk ,så du kan fortælle mig, hvilken by du bor i? Jeg vil også gerne vide, om du vil have navne på psykiatere, psykologer eller begge dele? Psykiatere yder for det meste hovedsagelligt medicinsk behandling, hvorimod psykologerne giver kognitiv adfærdsterapi, når det er OCD, der skal behandles. Det gør de psykologer, der er i stand til at behandle OCD i hvert fald. Problemet med psykologerne er dog, at man kan være uheldig at skulle betale behandlingen selv. Nogle kan få det betalt af kommunen, men det er langt fra alle. Jeg har endnu ikke fundet opskriften på, hvordan man får det betalt.
Med venlig hilsen
Lisbeth
www.ocd-inderstinde.dk
Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
Elbert Hubbard
-
26. January 2007, 02:36
Hvis du bor i Århusområdet kan du kompetent hjælp på klinikken for angst- og personlighedsforstyrrelser.
Din ansøgning skal dog gå igennem lokalpsykiatrien, der så evt. henviser dig til behandling.
Regler for indlæg
- Du kan ikke oprette nye tråde
- Du kan ikke skrive svar
- Du kan ikke indsende vedhæftninger
- Du kan ikke rette dine indlæg
-
Forum regler