Viser resultater 1 til 2 af 2

Emne: Radiodokumentar

Registreringsdato
    Nov 2006

Standard Radiodokumentar

Hvad er årsagen til at den ene tvilling får OCD mens den anden ikke gør?

Sådan lyder vores undren i forbindelse med radiospecialet på journalisthøjskolen. Er der nogen her der kender svaret - eller blot en del af svaret vil vi meget gerne høre fra dig. Ved du hvor vi kan finde forskningsmateriale om emnet må du meget gerne sige til. Vi er i besidelse flere artikler om enmet, men mangler stadig svar.

En af påstandende er at OCD bliver udløst af en traumatisk begivenhed (f.eks skilsmisse og dødsfald i familien) og at den ene tvilling har taget begivenheden mere nært end den anden og på den måde udløst OCD. - Er det blot en påstand eller er det sansynligt?

Da vi er i starten af research-fasen kan vi endnu ikke oplyse et medie, hvor dokumentaren vil blive sendt, men sandsynligvis bliver det i samarbejde med DR (enten nationalt eller regionerne).

Venlig hilsen

Christine

og

Signe
    Sidst redigeret af Journalisten : 25. September 2008 kl. 16:40

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Standard Sv: Radiodokumentar

Hej Christine og Signe.

Jeg kan ikke svare Jer på spørgsmålet. Jeg tror faktisk, at I skal have fat på en behandler for at få svar på Jeres spørgsmål. I kan evt. forsøge at kontakte Professor Per Hove Thomsen på Børne- og Ungdomspsykiatrisk hospital i Risskov.

Jeg er ikke tvilling, så jeg kan ikke svare Jer på, om påstandene om den udløsende faktor i forhold til tvillinger er sand. Det virker dog meget sandsynligt. Min OCD blev udløst, da jeg som 10 årig oplevede, at min 4 år ældre bror blev meget alvorligt syg og efterfølgende døde efter 3/4 års sygdom. Vi har jo alle forskellige måder at reagere på, så det virker da meget sandsynligt, at det er den årsag, der er gældende i forhold til tvillinger.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •