Viser resultater 1 til 4 af 4

Emne: Angst symptom.

Registreringsdato
    Apr 2006

Question Angst symptom.

Hej allesammen

Jeg har OCD, som jeg går i behandling for. Jeg kender til mange af angstsymptomerne, men bliver nogle gange i tvivl om hvorvidt mine kropslige fornemmelser skyldes angst eller noget helt andet...

Nogle gange får jeg sådan en hel bølge op igennem kroppen, lidt ala et stød uden smerte, i det øjeblik suset/bølgen kommer føler jeg mig lettere svimmel og svævende (på den irriterende måde) Hvis det er rigtig slemt kan jeg nærmest få det ligesom hvis man får "kuldegys", hvor kroppen "spjætter"/giver et sæt. Kender I til disse symptomer???

Med venlig hilsen

Pia
    Sidst redigeret af Pia : 22. November 2006 kl. 00:13

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Standard Sv: Angst symptom.

Hej Pia.

Den fornemmelse, du beskriver, du kan have i kroppen, tyder på, at det er et panikanfald/angstanfald, du får. Det kan man også godt få, når man lider af OCD. Jeg kender godt til det.
    Sidst redigeret af Lisbeth : 25. November 2006 kl. 16:12
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Apr 2006

Citer Oprindeligt indsendt af Lisbeth Se indlæg
    Hej Pia.

Den fornemmelse, du beskriver, du kan have i kroppen, tyder på, at det er et panikanfald/angstanfald, du får. Det kan man også godt få, når man lider af angst. Jeg kender godt til det.
    Ja det tænkte jeg også på at det var, det er sådan noget der gør at jeg tror jeg får svært ved at komme af med min medicin (150 mg zoloft dgl) For hvis jeg med denne dosis kan få periodiske og korte angstanfald som beskrevet tidligere, hvordan vil det så ikke udvikle sig uden medicin....

Hilsen Pia.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej Pia.

Nu ved jeg jo ikke, om du har gavn af din medicin? Jeg har selv fået meget forskelligt medicin i store doser uden at have haft virkning af det. Jeg har kun haft bivirkninger. Jeg har bl.a. fået Zoloft 200 mg dagligt, men det gav mig ingen virkning. Jeg har været plaget af en voldssom dødsangst og er det stadig i perioder. Alligevel er det dog lykkedes mig at blive totalt medicinfri. Jeg har nu været det i 10 måneder, uden at det har bevirket, at jeg har fået det dårligere. Jeg er 23 år og havde fået medicin, siden jeg var 15 år. Jeg har aldrig haft virkning af min medicin. Det tror jeg i hvert fald ikke. Det er lykkedes mig at få nedsat antallet af mine angstanfald og min angst generelt. På et tidspunkt fik jeg et anfald, hver gang jeg var i Kolding storcenter. Det gør jeg stort set aldrig længere. Jeg har fået det bedre ved hjælp af kognitiv adfærdsterapi. Det er den hårde vej at gå, men hvis behandleren er god, tror jeg, at det er den mest virksomme metode på længere sigt. Det er selvfølgelig ikke til at sige, om man vil få tilbagefald, hvis man bliver udsat for en kritisk situation, men hvis man når at blive stærk nok, inden man evt. bliver udsat for sådan en situation, så tror jeg godt, at det kan lykkes.

Det er selvfølgelig langt sværere at blive medicinfri, hvis man har god virkning af medicinen. Det kan dog godt være svært at vide, om man er en af de "heldige", der har virkning af medicinen. Jeg var dog klar over det i flere år, men der var ingen af mine psykiatere, der turde at lade mig trappe ud af medicinen. Til sidst havnede jeg dog hos en psykiater, der efter omrking 1½ år også tvivlede på virkningen og derfor gik med til at lade mig trappe ud. Jeg kunne jo altid begynde på det igen, hvis jeg fik det dårligere. Det gjorde jeg ikke.

Når man er i kognitiv adfærdsterapeutisk behandling, lærer man at tackle angsten, og at den ikke farlig. Det er en naturlig reaktion, og en meget vigtig egenskab vi har. Det er en egenskab, vi har fået, så vi kan få energi til at flygte, hvis vi f.eks. står overfor en løve. Det er noget med, at man producerer en masse endorfiner, når man er angst. Det giver energi, så man kan spæne derudaf. Jeg mener, det er derfor, man får det dårligt, når man bliver angst uden at have behov for alle endorfinerne. Man får ikke brugt den energi, man bygger op. Jeg er ikke ekspert i det. Det er noget, jeg har lært i min behandling, og nogle gange kommer jeg til at blande det hele lidt sammen.
    Jeg ved dog, at problemet er, at når man lider af OCD, så kommer man til at fejlfortolke situationerne. Vores alarmberedskab træder i kraft, når vi tror, der er fare på færre og det ikke er tilfældet. Det er "bare" noget, vi tror.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •