Viser resultater 1 til 6 af 6

Emne: OCD på Kanal 4 (tanker der...)

Registreringsdato
    Oct 2006

Standard OCD på Kanal 4 (tanker der...)

Jeg så i går genudsendelse af det, som blev sendt sidste mandag - vil jeg mene. Min datter og jeg skal se på udsendelse i aften. (datteren harOCD).

Behandlingen virker effektiv. Er det cognitiv adfærdsterapi?

Hvad synes I om det?

Jeg er helt blank omkring det... kunne bare se, at folk fik det bedre.

Tak for jeres feedback!

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Standard Sv: OCD på Kanal 4 (tanker der...)

Hej Traveller.

Det er kognitiv adfærdsterapi, de benytter til at behandle dem med i udsendelsen.

Jeg er også i behandling med kognitiv adfærdsterapi. Jeg synes, det virker, men det er MEGET hårdt arbejde. Man skal hele tiden udsætte sig selv for det, man føler som det værst tænkelige. Jeg vil dog tilføje, at når man har udsat sig selv for en af de ting, man frygter så meget, så føles det som en enorm rus. Man bliver helt høj og føler, man svæver. Det er værd at stile efter.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Oct 2006

Hej, Lisbeth

Det ville bare være hårdt at sige til min datter "jeg nægter at gøre det, du beder mig om"... det er nok bedre at arbejde på den måde med en "fremmede", som man ikke er følelsesmæssigt involveret i?

Er der et sted hvor man kan finde hvilke psykiatre, som arbejder med cogn. adf. terapi?

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej igen Traveller.

Du kan sende en mail til mig med oplysninger om, hvor I bor og din datters alder, så skal jeg sende dig nogle navne.
    Man skal selv betale for behandling hos privatpraktiserende psykologer. Du kan dog ansøge kommunen om hjælp til betalingen. Jeg har uddybet det nærmere som svar ved et af dine andre indlæg. Du skal bennytte henholdsvis Aktivloven og Serviceloven.
    Man kan få en henvisning til de fleste psykiatere af lægen, hvorved det bliver gratis.

Min mail er: lisbeth@ocd-foreningen.dk
    Sidst redigeret af Lisbeth : 30. October 2006 kl. 22:00
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Apr 2006

Jeg bliver altid så frusteret af sådanne udsendelser - fordi de altid omhandler tvangshandlinger udsprunget af tvangstanker - fx. at man bliver helbredt ved at opdage at intet af det man frygter rent faktisk kommer til at ske, så pludseligt tør man godt stikke hånden i toilettet. (Som om normale mennesker gør det...!) Men mit problem er selve snavsen og ikke frygten for bakterier og sygdom. Jeg vil aldrig kunne arbejde kognitivt på dén måde med at "udholde angsten for at tvangstankerne bliver til virkelighed, indtil angsten reduceres mere og mere". For det er snavsen i sig selv jeg ikke kan klare - hvorfor har selv de professionelle så svært ved at forstå det....!?

Registreringsdato
    Apr 2006
    Lokation
    Bornholm
    Alder
    40

Wink Sv: OCD på Kanal 4 (tanker der...)

Hej Mai

Det er helt rigtigt som du skriver, tit er ocd beskrevet som en sygdom hvor det er tælle ritualer, frygt for bakterie/sygdom som er problemet.

Mit problem er mest alm. snavs/støv som jeg ikke kan klare. Kommer jeg hjem fra et besøg hvor jeg har haft skoene af er det svært for mig at gå ind i mit hus uden at skifte strømper selvom der ikke er "synligt" snavs på strømperne. Hvis vejen som jeg har gået på er våd eller der ligger sne bliver bukserne også skiftet da der jo nok er sprøjtet noget op på dem. 10 sek. efter gæsterne er kørt står den på rengørring da de jo nok har haft snavs med sig ind. At gå med bare tær på venylgulv/fliser er noget som jeg har arbejdet hårdt med, mine tanker gik på at der kom svedpletter på det nyvaskede gulv, dette har jeg nogenlunde styr på pt. Hver dag må jeg støvsuge, vaske gulv, pudse vinduer, vaske tøj, vaske bilen hvis jeg har været ude at køre i den. Sådan kunne jeg blive ved med at nævne ting som jeg kæmper med i det daglige.

Hilsen Jan

Lignende emner

1. Kanal 4
    By matmie in forum OCD i medierne
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 1. February 2010, 18:33
  2. tv program om børn med ocd på kanal 4
    By gulegummistøvler in forum OCD i medierne
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 14. November 2007, 18:48
  3. Svar: 5
    Nyeste indlæg: 30. October 2006, 08:34