Viser resultater 1 til 2 af 2

Emne: Mit liv med OCD

Registreringsdato
    Oct 2006

Standard Mit liv med OCD

Hej alle. jeg er ny herinde på dette forum. Så først vil jeg sige goddag og jeg håber jeg kan indgå i et fællesskab herinde.

Jeg vil fortælle lidt om mit liv med OCD og til sidst har jeg nogle spørgsmål.

Jeg ved ikke præsist hvornår min sygdom startede, men jeg har da en idé om det. her er min historie:

Jeg har boet hos min mor til jeg var omkring 10-13 år kan ikke helt huske det. Der skete det at min mor blev smidt ud fra huset pga en masse ting som jeg ikke helt kan komme ind på her. Jeg flytter så til min mormor og morfar og lever super godt der. selvfølgelig er der altid nogle småting, men min mormor går så hen og dør af kræft og det er jeg meget ked af. men jeg bliver så boende hos min morfar og det begynder så småt at gå dårligt allerede her. min morfar finder en kvinde i jylland og flytter, men lader så mig og min kæreste bo i hans hus. imellem tiden er min morfar og min mor blevet uvenner og han vil ikke se min mor i hans hus når han er der. det er så okay. og han ville ringe inden han kom sådan så min mor ikke var der.. men en dag kommer han uanmeldt og min mor er så på besøg. og farer lige i hovedet på hende og ville sådan set slå hende ned, men jeg får så fjernet ham væk. som jeg har gjort mange gange i mit liv. men det ender så med at min mor ringer til politiet og de kommer ud og undersøger sagen. min morfar tager så afsted og det gør min mor også. mig og min kæreste falder lidt ned og finder så ud af at det nok er bedst at vi tager de ting vi kan og tager en taxa til hendes forældre. Herefter går der så et stykke tid og vi flytter ind i min kærestes fætters lejlighed. og det er HER jeg mener det hele starter. Min kæreste starter på et arbejde som ligger et godt stykke væk. og her begynder jeg at spørge til hvem hun arbejder sammen med, hvorfor hun kommer sent hjem etc. alle spørgsmål som indenholder jaulosi. Det ender så med at hun siger sit job op pga mig. Vi flytter herefter igen til et sted i glostrup. og der sker der også nogle ting. Fordi nu skal min kæreste til at starte uddannelse og der føler jeg mig ikke sikker med hensyn til Rustur. og jeg får hende til at blive hjemme. vi bor i glostrup i ca. 1 år. og flytter så til København i den andelslejlighed vi har nu. og her går det alt for galt. Jeg bliver mere og mere den person som er kontrolerende. Og spørger:
    hvem snakker du med?
    Hvad snakker i om?
    Hvorfor lige den bluse? Den er nedringet
    Hvorfor er du aldrig hjemme hos mig?

Og mange flere.

Nu er det så at jeg har taget intiativet og har søgt phykiater og har været der 3 gange. og har fået lykkepiller, men jeg føler bare ikke at det hjælper mig. Jeg har fået konstateret OCD. og hvorfor kommer her:

Jeg tæller ofte ting som jeg gør for eksempel når jeg har vasket hænder bruger jeg 10 papir til at tørre min fingre med.

Når jeg går på et fortorv så vil jeg ikke træde på hullerne/strejerne.

Jeg skal røre ved et håndtag med alle 10 fingre inden jeg kan gå væk. dette gælder også andre ting så som tastatur, gulv, vægge osv.

Det skal siges at jeg er 20 og hun 21.

Hvad skal jeg nu gøre?
    Er jeg blevet helt gak gak?
    Hvad kan min kæreste gøre for at hjælpe mig?
    Kan jeg helbredes?

Håber at få lidt respons herinde..

cyrusy out

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard Sv: Mit liv med OCD

Hej Cyrusy

Du har haft noget af et omflakkende liv. Jeg håber du har fundet dig til rette her i København.

Den medicinske behandling kan tage meget lang tid inden den har effekt, 3 måneder er ikke unormalt.

Din kæreste kan kun hjælpe dig ved at støtte dig i hverdagen, men skal ikke behandle dig andet end hvis det aftales med din behandler ellers kan man hurtigt få et meget anstrengt forhold.

Total helbredelse er nok tvivlsomt. Der er nogen der bliver symptomfri resten af livet, men for de fleste gælder det at de får reduceret deres symptomer væsentligt og kan leve et normalt liv med en del restsymptomer. I perioder med højt stressniveau vil man se at nogle af symptomerne blusser op. Hvis man har været i en god behandling tidligere i sit liv genoptager man blot denne behandling og juster den eventuelt hvis der er kommet nye symptomer. Det der er vigtigt for dig på nuværende tidspunkt er at finde en behandling, der er effektiv. Det tager lang tid, man du vil kunne profitere af det, hvis dine symptomer skulle blusse op igen.
    Du kan evt. kontakte rigshospitalets angstklinik . Man går i en gruppe behandling en gang om ugen og vist nok også individuel. Det er er en kombineret psykologisk og psykiatrisk behandling.

Jeg ved ikke om din jalousi har noget at gøre med din OCD. Den kan også blot være din personlighed/temperament. Hvis du får en behandling der får gjort has på din OCD og du/I stadig oplever at din jalousi er et problem, kan du evt. kontakte en psykolog, der har forstand på dette. Jeg vil dog ikke anbefale at du kører parallelle behandlinger, da der jo måske kan være en sammenhæng.

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •