Oprindeligt indsendt af
Lisbeth
Hej Christina.
Det var så lidt. Jeg vil gerne komme med gode råd, når jeg kan og har overskud.
Jeg får kognitiv adfærdsterapi for min OCD hos en psykolog. Det er virksomt. Jeg blev dog slået meget tilbage for snart 10 måneder siden, hvor min søster døde meget pludseligt. Det har betydet, at min angst for at dø er blusset voldsomt op igen. Det forsøger jeg derfor at sikre mig imod. Jeg har mange kontrolritualer og vaskeritualer. Jeg har svært ved at have besøg af nogle i mit eget hjem, fordi jeg frygter, at de slæber bakterier med ind. Jeg har lige haft en elektriker på besøg. Han gik ind i mit badeværelse med sko på. Bagefter var jeg nødt til at gære gulvet rent og derefter gå i bad. Jeg føler, at jeg bliver beskidt ved at gøre rent. Jeg har også mange tvangshandlinger og tvangstanker omkring sengetid, så jeg kommer ofte først i seng efter midnat. Derudover skal jeg helst gøre alt 110 % korrekt. Det, jeg forsøger at forhindre, er, at jeg dør eller bliver alvorligt syg.
Jeg var for øvrigt med i TV2dok "I tankernes vold" den 12. maj 2005. Den udsendelse har du måske set?
Jeg kender godt til frygten for, at man aldrig bliver fri af sin OCD. De tanker har jeg også. Jeg får især tankerne i de perioder, hvor jeg er meget deprimeret. I sådan en periode bliver alt for mig uoverskueligt, og jeg foretager mig stort set ikke andet end at spise, sove, gå i skole og se fjernsyn.
Du skal ikke opgive kampen før end, du har forsøgt dig med en kvalificeret behandling. Det ville være for dumt. Man går en hård tid i møde, når man skal kæmpe sig ud af sin OCD. Det, kan personer der, ikke har prøvet det, ikke sætte sig ind i. Det er jo svært at forklare, hvorfor man f.eks. får det så dårligt, når man pludselig ikke må tjekke vinduerne mere end 1 gang længere. Det må være svært at forstå, at en person ikke tror på, at vinduet er lukket, når personen har mærket efter 1 gang. Jeg er altid bange for, at jeg husker forkert. Det kan jo også være, at den ikke var lukket alligevel... Det kan jo være, at jeg tog fejl... Det er tvivlen, der hele tiden kommer. Tidligere kaldte man jo også OCD for tvivlesygen. Det er egentlig et meget dækkende navn.
Jeg har fået antidepressiv medicin, fra jeg var 15år - 22år. Jeg får ikke medicin længere. Jeg har aldrig følt, at medicinen hjalp mig. Jeg har stort set aldrig haft andet end bivirkninger. Jeg er meget lettet over at være trappet ud af medicinen og jeg vil aldrig have det igen. Jeg føler, at jeg har fået mere kontakt med alle mine følelser. Jeg har ikke fået det værre af det.
Du har ret i, at det ikke gør det lettere for os, at vi også lider af en depression.
Du må endelig skrive igen.