Viser resultater 1 til 10 af 10

Emne: Hvor går tiden dog langsom, når man venter..

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Standard Hvor går tiden dog langsom, når man venter..

Hej alle sammen..

Jeg er ny her på stedet, og jeg har lige fået en henvisning af min læge til en psykolog.. Min læge (og jeg selv) mener, at jeg har OCD..
    Jeg har en masse spørgsmål og tanker, som jeg går og tumler med nu..
    Jeg har fået en tid ved en psykolog på mandag, men hvor er der længe til.. Jeg vil helst have svar på alle mine spørgsmål og tanker lige nu..
    Jeg skal til sagsbehandler på onsdag for at høre, om jeg har mulighed for revalidering, da jeg er ved at tage en HF.. Der er godt nok også længe til..
    Jeg er færdig med min uddannelse til sommer, kan det overhovedet betale sig at søge revalidering? Jeg tænker, at det kun vil give mig en masse bøvl og besvær og en masse tanker oven i alle dem jeg har i forvejen..
    Jeg er jo trods alt næsten færdig med uddannelsen og har klaret mig gennem 2 år..
    Men samtidig synes jeg også, at det er hårdt og anstrengende med job ved siden af studierne.. Jeg har en arbejdsuge på godt 40 timer.. Dertil kommer så lektier, venner, familie og kæreste..

Jeg kan huske episoder med OCD helt tilbage fra børnehaven, og jeg har altid vidst, at jeg ikke var "normal".. Men for et par uger siden læste jeg så en artikel, der gjorde det absolut klart for mig, at jeg har OCD..
    Jeg tæller.. Alt skal tælles og helst være noget 4 går op i.. Jeg tæller streger når jeg går; 1,2,3 (træd på streg),4,1,2,3 (træd på streg),4 osv.. Jeg tæller lygtepæle, røde biler, blå biler, antal bogstaver på vejskilte, når jeg kører bil eller cykel, samtidig med at jeg ser "usynlige" streger over alt, som skal "trædes" på på tre..

Det er de "symptomer" jeg hele tiden har vidst var mine egne sære tanker.. Men nu kommer alle de andre "måske-symptomer" så frem..
    Jeg rører aldrig ved armaturer og dørhåndtag, når jeg har været på toilet.. Der skal være papir imellem, og helst 4 lag der er lagt sammen selvfølgelig.. Generelt altid fire ark toiletpapir og køkkenrulle..
    Jeg har det også rigtigt dårligt med fx at gå på toilet og så bagefter at skulle gå med min "beskidte" taske..
    Hvis jeg ser en bogreol, tæller jeg bøgerne og finder den, der står i midten..
    Og der kommer dagligt flere "måske-symptomer" til, hvilket er meget anstrengende, fordi jeg ikke ved, om det er OCD'en eller bare almindeligt hysteri eller vane..

Jeg forventer på ingen måde, at her kommer "svar" eller diagnose, jeg trænger bare til at komme ud med det hele og få lidt styr på mine tanker og frustrationer, og her inde har jeg da en chance for, at folk ikke ser skævt til mig :)

Hilsen Sofie.

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Fensmark

Smile Re: Hvor går tiden dog langsom, når man venter..

Hej Sofie

Ja, jeg kan godt forstå du er utålmodig med at komme til psykolog samt få afklaret alle de andre spørgsmål. Jeg er mor til Sanne på 21 år, som har ocd.

Jeg tror helt sikkert du har ocd og det er rigtig godt, at du skal til psykolog og det lyder som du har en god og forstående læge. Du må nok bare indstille dig på, at ting tager tid og mht. uddannelse og revalidering, kan det være, at det løser sig helt af sig selv når du har været ved psykologen. Får du medicin? Når du kommer i behandling, kognitiv adfærdsterapi, og måske skal have medicin, kan det måske langsomt lette dine symptomer et stykke hen ad vejen, så du kan færdiggøre din uddannelse. Har du et studiejob????Du skal vide, at hvis du har ocd og det er blevet konstateret ved er psykiater, OG hvis du er SU-berettiget, kan du få handicaphjælp. Det er det samme beløb som du max må tjene ved siden af SU´en. Dette skal søges gennem SU-styrelsen. Min datter læser til socialpædagog og får handicaptillæg da hun ikke kan arbejde ved siden af sine studier. Hun får det dog ikke når hun er i lønnet praktik hvor hun får løn istedet for SU. Dette er dog helt forkert efter vores mening. Lønnen er jo mindre end SU i starten.
    Du må snakke med din læge om hvad der er bedst for dig....
    Hovr bor du??? Vi har jo lokalgrupper hvor du kan møde ligestillede. Vi har en gruppe i Næstved for ocd-ramte samt pårørende og der kommer rigtig mange, mest unge.
    Du er velkommen til at ringe eller skrive til mig.
    Held og lykke med det...

Mange hilsner fra Anette (tlf. 28494005)
    anetteholm@ocd-foreningen.dk
    Anette

Registreringsdato
    May 2006

Standard Re: Hvor går tiden dog langsom, når man venter..

Hej Anette. Man kan ikke få handicaptillæg til en HF, det er kun til videregående uddannelser, det kan søges.
    Sidst redigeret af Gro : 10. September 2006 kl. 12:19

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Fensmark

Unhappy Re: Hvor går tiden dog langsom, når man venter..

Hej Sofie

Er man ikke SU-berettiget når man læser HF!!! Jeg har ikke undersøgt det, men det mener jeg bare at huske. Du skal jo bare være SU-berettiget.
    Mange hilsner fra Anette
    Anette

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej Anette og i andre.

Reglen er ikke, at man "bare" skal være SU berettiget for at kunne modtage handicaptillæg. For at kunne modtage handicaptillæg, skal man også gå på en videregående uddannelse. Det er HF ikke. Jeg mener, det er forkert, at reglerne er sådan, men det kan vi jo ikke ændre på. I kan læse mere her: www.su.dk - I skal klikke på linket i højre side - Du har et handicap.

Dette er fra hjemmesiden:
    Handicaptillæg
    Har du en varig psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse, kan du få et tillæg til SU'en, når du læser på en videregående uddannelse. Betingelsen er, at din funktionsnedsættelse giver betydelige begrænsninger i din evne til at have erhvervsarbejde ved siden af din uddannelse - altså have studenterjob. Tillægget kompenserer for den manglende mulighed for at have en indtægt ved siden af SU'en. Det kaldes derfor 'Handicaptillæg'.

For at kunne modtage handicaptillæg, skal du:

- modtage SU,
    - gå på en videregående uddannelse, der er SU-berettigende,
    - kunne dokumentere, at du har en varig funktionsnedsættelse.

Jeg håber, denne beskrivelse har hjulpet lidt.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Fensmark

Thumbs up Re: Hvor går tiden dog langsom, når man venter..

Hej Lisbeth

Ok, det var rart at vide. Vi er i første omgang oplyst om, at man bare skal være su-berettiget. Men så er det på plads.....og vi er enige om, at det er helt forkert at reglen er sådan...
    Jeg ved Sanne har snakket med PLS om det, for at få det ændret til, at man også får handicaptillæg i lønnedede praktikker. Dette er de ved at arbejde på.

Tak for hjælpen...

mange hilsner fra Anette
    Anette

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej Anette..

Jeg får ikke medicin, jeg vil gerne prøve, om jeg kan komme igennem bare med terapi.. Det kræver vel også en psykiater, hvis man skal have medicin?
    Jeg har 4 mindre studiejobs på cirka 10-15 timer om ugen i alt, så det ville være en kæmpe lettelse, hvis jeg kun havde mit studie og lektier..
    Men jeg mangler jo trods alt kun knap et år :)

Jeg har snakket med min studievejleder; jeg kan ikke få handicaptillæg, fordi Hf er en ungdomsuddannelse.. Det synes jeg er meget forkert.. Men det giver mig alligevel et håb, at man kan få handicaptillægget, når man skal tage en videregående uddannelse..

Jeg har været ude og snakke med en lokalgruppe, det var super dejligt

Tak for dit svar..
    Hilsen Sofie..

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Citer Oprindeligt indsendt af Anette Se indlæg
    Hej Lisbeth

Ok, det var rart at vide. Vi er i første omgang oplyst om, at man bare skal være su-berettiget. Men så er det på plads.....og vi er enige om, at det er helt forkert at reglen er sådan...
    Jeg ved Sanne har snakket med PLS om det, for at få det ændret til, at man også får handicaptillæg i lønnedede praktikker. Dette er de ved at arbejde på.

Tak for hjælpen...

mange hilsner fra Anette
    Hej Anette.

Det er godt at høre, Sanne har forsøgt at tage fat i det i forhold til de lønnede praktikker. Hvis man havde energi til det, kunne man selvfølgelig godt skrive til SU styrelsen i et forsøg på at få det ændret i forhold til ungdomsuddannelserne. Hvis jeg havde behov for et handicaptillæg, havde jeg nok gjort det. Jeg har dog ikke behov for tillægget, da jeg har fået førtidspension. Den lever jeg af, mens jeg læser HF.
    Hvis jeg får tid en dag, vil jeg skrive til SU styrelsen. For øjeblikket synes jeg dog, det er vigtigere at kæmpe for at få ændret forholdene omkring behandlingen. Jeg betaler selv for min, selvom jeg har kæmpet for at få kommunen til at betale de sidste 2½ år.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Fensmark

Smile Re: Hvor går tiden dog langsom, når man venter..

Hej Lisbeth

Ja, det er hårdt at man skal kæmpe sådan for at få hjælp. Vi er enige i, at det er behandlingen der står først for. Vi er så heldige, at Sanne går til kognitiv adfærdsterapi hos vores egen læge som er uddannet til dette og er knasende dygtig. Han er iøvrigt kommunelæge i Næstved, så han tager fat der hvor der er behov for det, da han kender reglerne.

Ja, jeg vil se om jeg kan tage mig sammen til at skrive til SU-styrelsen. har talt med en derinde om det før, Troels hed han vist, og han var enig med mig i, at reglerne burde laves om.

Godt at Sanne kan få handicaphjælp, da jeg ellers kunne være i tvivl om, om hun ville kunne klare at tage en uddannelse overhovedet, hvis hun også skulle tjene penge ved siden af.

Godt gået, at du klare det selv, men det burde ikke være sådan!!!!!

Knus fra Anette
    Anette

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej Anette.

Tak for det.
    Du har helt ret i, at det ikke burde være sådan, at man selv skal betale. Det er der ingen rimelighed i. Jeg håber, at det snart vil lykkes mig at fortælle systemet det.

Knus Lisbeth.

Lignende emner

1. Jeg synker hele tiden.
    By Deutche in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 21. March 2009, 16:50
  2. Hvor står jeg nu?
    By HeidiRousing in forum Dokumentation, Jura og Lovgivning
    Svar: 8
    Nyeste indlæg: 11. August 2008, 19:59
  3. Hjææææælp! Men hvor?
    By Tvangs-Anker in forum Behandling af OCD