Viser resultater 1 til 3 af 3

Emne: OCD og tvivl.

Registreringsdato
    Apr 2006

Question OCD og tvivl.

Hej

Jeg har fundet ud af, eller det tror jeg da nok jeg har, vil så lige hører om i kan bekræfte dette.

OCD handler meget om tvivl? Det passer egentlig meget godt på mig. Jeg har OCD og tvivler nærmest konstant på min egen dømmekraft, mine beslutninger, ja stort set alt...... Er det en del af OCD eller er det bare min personlighed?

For nogle dage siden var der en som fortalte mig (hun ved ikke at jeg har OCD) at OCD var skridtet før skizofreni, det lå meget tæt op ad hinanden. Det lyder ikke så troværdigt i mine ører, hvad siger I?

- Pia.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Standard Re: OCD og tvivl.

Citer Oprindeligt indsendt af Pia Se indlæg
    Hej

Jeg har fundet ud af, eller det tror jeg da nok jeg har, vil så lige hører om i kan bekræfte dette.

OCD handler meget om tvivl? Det passer egentlig meget godt på mig. Jeg har OCD og tvivler nærmest konstant på min egen dømmekraft, mine beslutninger, ja stort set alt...... Er det en del af OCD eller er det bare min personlighed?

For nogle dage siden var der en som fortalte mig (hun ved ikke at jeg har OCD) at OCD var skridtet før skizofreni, det lå meget tæt op ad hinanden. Det lyder ikke så troværdigt i mine ører, hvad siger I?

- Pia.
    Hej Pia.

Jeg tror, at tvivlen er en del af OCD. Jeg tvivler også hele tiden på mig selv og på om de beslutninger, jeg tager, er de rigtige. Hvis det er en del af OCD'en, passer det også godt på det gamle navn for OCD. Før i tiden kaldte man lidelsen for tvivlesyge. Jeg tror, at årsagen til, at jeg ofte er meget i tvivl, skyldes, at jeg frygter, at mine beslutninger medfører nogle dårlige kosekvenser. Jeg vil hele tiden være 110% sikker på, at jeg ikke skader nogle ved den beslutning, jeg har taget.

Jeg tror ikke, at OCD er skridtet før skizofreni. I mine øjne er det 2 vidt forskellige sygdomme. Jeg er dog ikke uddannet læge eller andet, så jeg kan ikke rigtig gøre mig klog på det.
    Sidst redigeret af Lisbeth : 12. August 2006 kl. 17:40
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Apr 2006

Standard Re: OCD og tvivl.

Citer Oprindeligt indsendt af Lisbeth Se indlæg
    Hej Pia.

Jeg tror, at tvivlen er en del af OCD. Jeg tvivler også hele tiden på mig selv og på om de beslutninger, jeg tager, er de rigtige. Hvis det er en del af OCD'en, passer det også godt på det gamle navn for OCD. Før i tiden kaldte man lidelsen for tvivlesyge. Jeg tror, at årsagen til, at jeg ofte er meget i tvivl, skyldes, at jeg frygter, at mine beslutninger medfører nogle dårlige kosekvenser. Jeg vil hele tiden være 110% sikker på, at jeg ikke skader nogle ved den beslutning, jeg har taget.

Jeg tror ikke, at OCD er skridtet før skizofreni. I mine øjne er det 2 vidt forskellige sygdomme. Jeg er dog ikke uddannet læge eller andet, så jeg kan ikke rigtig gøre mig klog på det.

Hej Lisbeth :)

Tak for dit svar. Jeg kan sagtens se mig selv i det du siger. Jeg går også hele tiden med den der indre diaglog: "Skal, skal ikke, skal, skal ikke" På samme måde kan jeg have det sådan rent følelsesmæssigt: "Jeg har da lyst til det her.... eller har jeg overhovedet lyst?" Det er temmelig frustrende.

Jeg synes mit er værst i forbindelse med de lidt større beslutninger eller udfordringer: "Jeg kan.... Jeg kan ikke" :(

Mht. skizofreni, så har jeg den samme opfattelse, selvom jeg heller ikke skal gøre mig klog på noget. Men OCD er jo netop en af de eneste sindslidelser hvor man ikke er "sindsyg", altså hvor ens virkelighedsopfattelse er intakt. Det er jo helt modsat med skizofreni. Jeg vil mene at det er grænsepsykose der ligger lige op af skizofreni.

Hilsen Pia.
    Sidst redigeret af Lisbeth : 12. August 2006 kl. 17:41

Lignende emner

1. Er lidt i tvivl
    By Boo in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 5
    Nyeste indlæg: 23. July 2009, 11:24
  2. Er du i tvivl, om du har OCD?
    By Lisbeth in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 5
    Nyeste indlæg: 8. March 2008, 01:13
  3. Tvivl