Viser resultater 1 til 2 af 2

Emne: er der andre der har det ligesom mig?

Registreringsdato
    Jun 2006

Standard er der andre der har det ligesom mig?

Hejsa!

Jeg er helt ny i dette forum, og har længe tænkt over at skrive et indlæg omkring mine tvangstanker m.m. for at høre om der var andre der har det ligesom mig.
    Jeg er 28 år og har haft tvangstanker og tvangshandlinger lige så længe jeg kan huske tilbage. Hvad jeg kan huske, så var det omkring 11-12 årsalderen hvor det for alvor tog til.
    Jeg har på et tidspunkt været tilknyttet distrikspsykiatrien og har før gået til psykiater, men føler ikke at jeg er nået ret meget længere. Jeg har fået forskellige slags medicin de sidste 5-6 år. På nuværende tidspunkt får jeg akarin. Men jeg har det som om, at jeg ofte går i en osteklokke. Føler lidt jeg går ved siden af mig selv.
    Det værste for mig er selve tvangstankerne i mit hoved, konstant "tankemylder", jeg føler det konstant kører rundt i hovedet med alt muligt. Jeg tænker tit på, at jeg ville ønske jeg havde en on/off knap, så jeg indimellem kunne slukke for alle tankerne. Det går meget op og ned i perioder. Det afhænger også af hvor stresset jeg er. Nogle dage kan jeg modkæmpe tankerne og tænke positivt, men ofte er det negative tanker der hele tiden kører. Jeg bruger utrolig mange kræfter på, hvad andre mennesker tænker om mig. Hvad de tænker om hvad jeg siger og gør. Så skal jeg hele tiden vende situationen inde i hovedet og forestille mig hvad de nu tænker. Og det er altid negativt, jeg er altid sikker på de synes jeg er dum! I det at jeg bruger så meget energi på at tænke over hvad jeg skal sige og gør, så mange gange gør min usikkerhed, at jeg virkelighed får sagt og gjort tingene på en akavet måde. Og det gør det hele endnu værre!! Så kører tankerne endnu mere.
    jeg har det nogle gange som om mit hoved er spændt op i et skruesving, det lyder sikkert lidt mærkeligt, men sådan er følelsen.
    Et stort problem for mig er min hukommelse, jeg har meget svært ved at huske. Det er et problem i forhold til mit arbejde og dagligdagen hjemme. Jeg glemmer mange ting. Har det som om, det går lige ind ad det ene øre og lige så hurtigt ud igen! Føler mig ofter forvirret.
    Jeg ville gerne i gang med at gøre noget for at få det bedre, feks. begynde at dyrke motion, foretage mig noget aktivt, få en bedre kost, sove mindre, men det er bare så svært at "tage mig sammen", som jeg indimellem får at vide jeg skal. Jeg kan slet ikke overskue det. Efter en dag på job hvor tankerne herefter myldrer rundt, føler jeg det svært at komme i gang. Men jeg er også sikker på at hvis jeg kom i gang med motion, ville det helt sikkert hjælpe!

Det er svært at få skrevet alt dette ned med ord og uden at det lyder alt for negativt. For der er jo også mange andre ting i mit liv som er positivt, det er bare svært at få fokus på det, med al "tankemyldret".

Er der mon andre der har det ligesom mig?

Kærlig hilsen
    Dorte

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Red face Jeg forstår dig...

Hej Dorte.

Jeg kan sagtens forstå dig. Jeg har det faktisk på samme måde. Det er ulideligt, når tankerne kværner rundt i hovedet. Jeg vender og drejer også hver en sætning, jeg siger, i nogle situationer. Jeg gør det især, hvis jeg skal fortælle om mine tanker, eller hvordan jeg har det. Jeg spekulerer på, om man godt kan sige sådan, om det lyder forkert, om det vil blive misforstået eller sådan noget. Jeg har erfaret, at det går meget lettere, hvis man bare spytter ud uden at tænke alt for meget over det, men det lykkes ikke altid.

Min korttidshukommelse er også ekstrem dårlig. Jeg er blevet meget afhængig af kalenderen i min mobil. Den giver lyd fra sig, når jeg har en aftale. Jeg tror den dårlige hukommelse hænger sammen med, at jeg har så mange tvangstanker og tvangshandlinger, jeg skal holde styr på. Jeg fortæller nok min hjerne, at det er vigtigere, at jeg holder øje med det.

Jeg er også meget bange for, hvad andre mennesker tænker om mig. Jeg frygter, at de kan se på mig, at jeg er lidt "mærkelig". Her tænker jeg på min OCD. Jeg føler mig forkert på grund af alt det, jeg føler mig nødt til at gøre. Jeg er dog ved at forstå, at det er mine egne vurderinger af mig selv, jeg lægger over på andre. Jeg frygter, at de vil dømme mig på samme måde, som jeg selv dømmer mig.

Du har ret i, at man får det bedre af at dyrke motion. Jeg har i en lang periode trænet i et motionscenter 2 gange om ugen. Når jeg ikke har været af sted i en uge, mangler jeg det. Man bliver afhængig af at røre sig. Det er også vigtigt at få noget friskt luft hver dag. Det kan gøre underværker at være ude i blot 10 minutter i løbet af en dag. Jeg får det bedre med mig selv, når jeg gør de ting.

Får du egentlig nogen form for hjælp? Får du behandling hos en psykolog, som kan give dig kognitiv adfærdsterapi? Hvis ikke synes jeg, at du skal overveje at begynde på det. Det er den behandlingsform, der har vist sig at være den bedste i forhold til OCD. Hvis du har brug for det, kan jeg godt give dig navnene på nogle behandlere i nærheden af dig. Du kan evt. sende mig en mail på: lisbeth@ocd-foreningen.dk
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Lignende emner

1. Andre som jeg!??
    By Sommer2005 in forum Netværksforum for børn og unge med OCD
    Svar: 29
    Nyeste indlæg: 16. February 2012, 08:18
  2. OCD/BDD - andre i samme situation?
    By Chris. in forum Netværksforum for voksne med OCD
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 24. February 2010, 15:22
  3. andre der har lign. symptomer?
    By muligvisodc in forum At leve med OCD