Viser resultater 1 til 3 af 3

Emne: Har jeg OCD eller er jeg bare hypokonder?

Registreringsdato
    Apr 2006

Standard Har jeg OCD eller er jeg bare hypokonder?

Hej...

Jeg er en ung pige der igennem et par år har været besat af at tjekke men hoveddør om den er låst. Selvom jeg godt ved den er låst, må jeg bare tilbage og tjekke den.

Dette gælder ikke kun hoveddøren, men også mange andre ting som fx. stearinlys, komfuret, askebægeret osv. er meget bange for at der går ild i huset.

Min bil er jeg også besat af, har næsten et ritual hvor jeg gennemtjekker omjeg har trukket håndbremsen, låst dørene og slukket lyset. -og må også her tit tilbage og tjekke selvom jeg har udført ritualet.

Det er rimelig irriterende for mig, men jeg føler ikke at det stopper mig i at udføre mine normale pligter... vanskeliggør dem måske lidt! Jeg bruger jo lidt tid på at gå tilbage og tjekke...

Men jeg føler mig jo ikke "syg" bare lidt skør... Min kæreste syntes bare jeg er latterlig, er jeg det?

Håber der er en der kan give mig et svar, for jeg hader at gå til lægen. Føler mig som en hypokonder...

På forhånd tak
    Sidst redigeret af Lotte : 26. April 2006 kl. 14:53

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Wink Re: Har jeg OCD eller er jeg bare hypokonder?

Hej Lotte.

Det er jo tvangshandlinger, du udfører. Det er jeg ikke i tvivl om. Jeg er dog hverken læge eller psykolog, så jeg kan ikke diagnosticere dig.

Hvis du føler, at det er generende, synes jeg, at du skal gå ned til din læge. Du skal ikke se dig selv som hypokonder. Jeg ved godt, at det kan være svært.

Der er stor forskel på sværhedsgraden på OCD. Nogle har OCD, hvor deres hverdag er helt invalideret af tvangstanker og tvangshandlinger. Andre har det i lettere grad, hvor det ikke fylder det hele i deres hverdag og dermed ikke overskygger deres liv. Det er vigtigt at hjælp så hurtigt som muligt, da det gør det lettere at komme af med det igen, så længe man ikke er blevet alt for "gode" venner med sin OCD. Det er min erfaring, at man godt kan blive det.

Jeg håber, at du kan bruge det til noget.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Odense

Standard Re: Har jeg OCD eller er jeg bare hypokonder?

Nu vil jeg helst ikke være ham der stiller diagnose, men mange af dine symptomer minder MEGET om mine. Jeg har bla osse det med hoveddøren og bilen mm.
    Gik også i mange år og bare troede jeg var lidt småtosset, men da jeg så et program på tv2 sidste sommer kunne jeg genkende mange af de ting de viste, og tog mig derfor sammen til at gå til min læge som stillede diagnosen Ocd.
    Er pt på Fontex og står på venteliste til kognitiv behandling.
    Hvis du har lyst til at snakke lidt mere, så sig endelig til.

Mvh A
    Sidst redigeret af A : 28. April 2006 kl. 21:05

Lignende emner

1. Lider du eller har du lidt af OCD eller anden angst?
    By sociologistuderende in forum Efterlysning: medier, forskning og skoleopgaver
    Svar: 13
    Nyeste indlæg: 4. May 2008, 11:01
  2. Hypokonder - Eller OCD?
    By Tobias in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 8. March 2007, 14:56
  3. OCD eller bare en typisk 2-årig?
    By 2årig in forum Netværksforum for børn og unge med OCD
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 27. February 2007, 23:25
  4. er det ocd eller bare stress?
    By bluesy in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 2
    Nyeste indlæg: 17. January 2006, 16:23
  5. Sygdomsangst, hypokonder, OCD eller Virkelig syg.
    By Simone in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 2. November 2005, 16:39

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •