Viser resultater 1 til 3 af 3

Emne: Hej Alle sammen

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Hej Alle sammen

Jeg er en ung mand, som snart skal starte i behandling for OCD. Jeg har haft det lige så længe jeg kan huske tilbage, men jeg har haft svært ved at identifisere OCD'en da jeg aldrig har prøvet andet og troede at bare var sådan jeg/man skulle have det. Men nu er det efterhånden ved at gå op for mig at jeg måske er ramt, jeg bruger det meste af min dag på at planlægge for at undgå forskellige ting osv. Jeg har omkring 50 tvangstanker/tvangshanlinger jeg kæmper med dagligt, hvor af ca 5 af dem er så voldsomme at jeg når jeg står i det, vil jeg hellere dø end at kæmpe imod. For at komme med nogle eksempler er jeg meget bange for røg, mad, menneskelige bakterier, tjekker osv og osv. Jeg ville gerne vide hvor mange tvangstanker i andre har dagligt... hvad er "normalt"? Jeg kunne også godt tænke mig at hører om lidt om jeres tvangstanker/handlinger. Desværre er jeg selv for bange til at fortælle om min slemme tvangstanker og handlinger da jeg er flov og ikke har modet, men jeg arbejder meget på at åbne op. Er der andre som mig ikke har vidst at det var OCD, man bare troede at man var sær og skør?

Håber i vil svare!

MVH Jesper

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Fensmark

Standard Re: Hej Alle sammen

Hej Jesper
    Der er rigtig mange der har det som dig, hvor de har troet at de var skøre og de måske var ved at blive sindssyge, og derfor ikke har fortalt det til nogen.
    Jeg er mor til en datter på 21 år, som har ocd.
    Det er vigtigt at snakke med nogen som selv har ocd, men ofte har de fleste det som dig, at de ikke kan magte at snakke om deres ocd. Bor du et sted hvor der er en lokal gruppe du kan deltage i?
    Det er rigtig godt og har hjulpet både min datter, os selv(familien) og hendes kæreste.
    Mange hilsner fra
    Anette

Citer Oprindeligt indsendt af gæst 22
    Jeg er en ung mand, som snart skal starte i behandling for OCD. Jeg har haft det lige så længe jeg kan huske tilbage, men jeg har haft svært ved at identifisere OCD'en da jeg aldrig har prøvet andet og troede at bare var sådan jeg/man skulle have det. Men nu er det efterhånden ved at gå op for mig at jeg måske er ramt, jeg bruger det meste af min dag på at planlægge for at undgå forskellige ting osv. Jeg har omkring 50 tvangstanker/tvangshanlinger jeg kæmper med dagligt, hvor af ca 5 af dem er så voldsomme at jeg når jeg står i det, vil jeg hellere dø end at kæmpe imod. For at komme med nogle eksempler er jeg meget bange for røg, mad, menneskelige bakterier, tjekker osv og osv. Jeg ville gerne vide hvor mange tvangstanker i andre har dagligt... hvad er "normalt"? Jeg kunne også godt tænke mig at hører om lidt om jeres tvangstanker/handlinger. Desværre er jeg selv for bange til at fortælle om min slemme tvangstanker og handlinger da jeg er flov og ikke har modet, men jeg arbejder meget på at åbne op. Er der andre som mig ikke har vidst at det var OCD, man bare troede at man var sær og skør?

Håber i vil svare!

MVH Jesper
    Anette

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hejsa Jesper. Jeg har også været syg lige så længe jeg kan huske, har ingen errindring om andet, troede som barn jeg bare skulle være sådan, men blev dog klogere.
    Man kan ikke sige hvad der er "normalt" at have af tvangstanker, det kommer an på hvad grad man har sin ocd i. Mit forløb har været meget svingende, jeg har kunne fungere nogenlunde almindelig i min pureungdom, til jeg i 2004 blev så syg jeg knap kunne forlade mit hjem, bare det at gå ud at tisse var en pine. Jeg var fanget i min egen krop og hjem. Jeg har været i kat behandling i 3 1/2 år, er dog stoppet i dag, da de ikke kunne gøre mere for mig. Jeg arbejder dog stadig videre med det selv. Jeg har aldrig fået medicin mod min ocd, til trods for, at jeg har været så syg, for jeg tåler det ikke. Så jeg har udelukkende fået det bedre af terapi og kostomlægning.
    Lige pt. går mine tvangshandlinger ud på at vaske, det har altid fulgt mig og tjekke og tælle. At tælle kom først sidste år, kan ikke rigtig slippe af med det igen.
    Jeg tjekker bla. døre, da jeg er bange for de ikke er låst, kan jeg gøre mange gange, lidt træls at stå og se dum ud på vejen og rykke i døren mange gange. Den har jeg været af med faktisk, men den kom tilbage igen. Så tjekker jeg komfur, køleskab og nøgler bla. inden jeg går i seng, det tager også sommertider en evighed.
    Jeg er ikke sådan slemme tanker mere og død og ødelæggelse, det er jeg sluppet af med.
    Mit er nede på et plan jeg kan styre nogenlunde og holde ud at leve med. Jeg ser også min ocd godt i øjene, når jeg har overskud til det, da den ellers kan komme helt ud af kontrol.
    Men jeg har mine faste rutiner hverdag, eller glider livet ikke så nemt.

Lignende emner

1. Meningen med livet, er vi alle blevet alt for forkælede?
    By løven in forum Blandede bolsjer
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 3. September 2008, 08:18
  2. En heads-up til alle på Cipralex!
    By Tvangs-Anker in forum Behandling af OCD
    Svar: 12
    Nyeste indlæg: 11. March 2008, 20:24
  3. andre med "alle slags angst?"
    By løven in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 25. February 2006, 21:56

Regler for indlæg