Oprindeligt indsendt af
Gæst
Jeg har en søn på 8 som vi tror har Tourette. Han står på venteliste til en børnelæge. Jeg har måske på fornemmelsen at han samtidig har OCD, da han gør forskellige tvangshandlingsagtige ting, som fx:
Hvis han bliver afbrudt når han snakker, fx ved at man kigger væk eller afbryder/kommenterer undervejs, så er han nødt til at starte forfra hele tiden. Nogen gange må han helt opgive. En gang sagde han: "Du er fed, du er grim, du er dum" hver gang han skulle starte forfra. Det var han bare nødt til at sige til mig inden han kunne fortsætte.
Maden skal også ligge bestemt på tallerknen. Man er altid nødt til at spørge hvor det forskellige skal ligge, man kan ikke bare øse op.
Han er meget renlig. Kunne aldrig glemme at vaske hænder efter at han har været på toilettet. Men det er ikke overdrevent han vasker hænder, han gør det bare grundigt efter toiletbesøg.
Hvis han står op og tisser, så står han i en flisbue med hænderne på ryggen, for så får han ikke beskidte hænder siger han. Så for det meste sidder han ned.
Han har aldrig kunnet finde ud af at pudse næse. Jeg tror nok at det er fordi han syntes at det er ulækkert.
Lyder noget af dette ikke som om at det kunne være tvangshandlinger?
Evt. OCD?
Hilsen en undrende mor :?