Viser resultater 1 til 3 af 3

Emne: Kan det være tvangshandlinger?

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Kan det være tvangshandlinger?

Jeg har en søn på 8 som vi tror har Tourette. Han står på venteliste til en børnelæge. Jeg har måske på fornemmelsen at han samtidig har OCD, da han gør forskellige tvangshandlingsagtige ting, som fx:

Hvis han bliver afbrudt når han snakker, fx ved at man kigger væk eller afbryder/kommenterer undervejs, så er han nødt til at starte forfra hele tiden. Nogen gange må han helt opgive. En gang sagde han: "Du er fed, du er grim, du er dum" hver gang han skulle starte forfra. Det var han bare nødt til at sige til mig inden han kunne fortsætte.

Maden skal også ligge bestemt på tallerknen. Man er altid nødt til at spørge hvor det forskellige skal ligge, man kan ikke bare øse op.

Han er meget renlig. Kunne aldrig glemme at vaske hænder efter at han har været på toilettet. Men det er ikke overdrevent han vasker hænder, han gør det bare grundigt efter toiletbesøg.

Hvis han står op og tisser, så står han i en flisbue med hænderne på ryggen, for så får han ikke beskidte hænder siger han. Så for det meste sidder han ned.

Han har aldrig kunnet finde ud af at pudse næse. Jeg tror nok at det er fordi han syntes at det er ulækkert.

Lyder noget af dette ikke som om at det kunne være tvangshandlinger?
    Evt. OCD?

Hilsen en undrende mor :?

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Fensmark

Standard Re: Kan det være tvangshandlinger?

Hej Gæst
    Det lyder rigtig meget som noget tourette syndrom.
    Jeg er ikke sikker på det er ocd, men de personer der har tourette har ofte ting de gør/siger, som ligner ocd.
    Forskellen er, at når det er ocd, så er der som regel tvangstanker med i forløbet, om at noget går galt, der sker nogen noget el.lign. som får den ocd-ramte til at udføre disse ritualer for at undgå at der sker noget.
    Men det vil en læge eller god psykiater der kender til ocd, kunne svare på.
    Held og lykke med det.
    Mange hilsner fra
    Anette

Citer Oprindeligt indsendt af Gæst
    Jeg har en søn på 8 som vi tror har Tourette. Han står på venteliste til en børnelæge. Jeg har måske på fornemmelsen at han samtidig har OCD, da han gør forskellige tvangshandlingsagtige ting, som fx:

Hvis han bliver afbrudt når han snakker, fx ved at man kigger væk eller afbryder/kommenterer undervejs, så er han nødt til at starte forfra hele tiden. Nogen gange må han helt opgive. En gang sagde han: "Du er fed, du er grim, du er dum" hver gang han skulle starte forfra. Det var han bare nødt til at sige til mig inden han kunne fortsætte.

Maden skal også ligge bestemt på tallerknen. Man er altid nødt til at spørge hvor det forskellige skal ligge, man kan ikke bare øse op.

Han er meget renlig. Kunne aldrig glemme at vaske hænder efter at han har været på toilettet. Men det er ikke overdrevent han vasker hænder, han gør det bare grundigt efter toiletbesøg.

Hvis han står op og tisser, så står han i en flisbue med hænderne på ryggen, for så får han ikke beskidte hænder siger han. Så for det meste sidder han ned.

Han har aldrig kunnet finde ud af at pudse næse. Jeg tror nok at det er fordi han syntes at det er ulækkert.

Lyder noget af dette ikke som om at det kunne være tvangshandlinger?
    Evt. OCD?

Hilsen en undrende mor :?
    Anette

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Anette.

Tusind tak for dit svar :wink:

Lignende emner

1. Min søn har tvangshandlinger. Hvad gør jeg helt konkret. Lige nu
    By Hønemor in forum Netværksforum for pårørende til OCD-ramte
    Svar: 5