Viser resultater 1 til 2 af 2

Emne: Hvor slemt er det for mig?

Registreringsdato
    Mar 2006

Standard Hvor slemt er det for mig?

Jeg har længe vist at de tanker og ritualer jeg har ikke er helt "Normale" at have. Da jeg var mindre betød det meget for mig at mine hænder var rene, jeg kunne bruge meget lang tid på at gnubbe og gnide hænderne til de virkelig var RENE. Med tiden forsvandt dette ritual. Andre dukkede så desværre op.

Idag har jeg som 18 årig en del ritualer og underlige tankemønstre. Jeg har altid troet det bare var resultater af ting som var sket som jeg helst ikke ville opleve igen. Fx skal jeg hver nat (og hver gang jeg forlader køkkenet) tjekke efter at konfuret virkeligt er slukket, jeg går frem og tilbage i køkkenet utallige gange for VIRKELIG at tjekke at det hele står på 0. Når jeg tager hjemmefra, skal jeg mange gange gå tilbage til yderdøren for at tage i håndtaget og sikre at døren altså ER låst.
    Inden jeg falder i søvn tager jeg mit vækkeur op og stirre på det i et bestemt tidsrum og sikre at det er slået til, stiller det, og tager det igen op og gentager dette.

Det med at tjekke konfuret har jeg forklaret med at vi engang havde en gryde som gik i brand, og at jeg altså frygter dette. Det med døren er så at jeg vil føle mig skyldig hvis nogen brød ind, fordi jeg ik lige tjekkede om den var låst. Men nu her hvor jeg har hørt en del om OCD, ja så tyder det jo på at det er forklaringen hos mig.

Men hvor slemt står det til?
    Kræves der behandling, eller kan jeg leve videre med det?
    Bliver det værre og kommer der flere tanker og ritualer med tiden?

Håber nogen vil svare, på forhånd mange mange tak.

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Lene!

Din OCD lader ikke til at styre hele din hverdag, men du skal være opmærksom på, at der med OCD kan følge sådan noget som depression, angstanfald osv. Jeg har selv lige fået konstateret OCD - også selvom jeg ikke foretager overdrevede tvangshandlinger, men tre år på gymnasiet med stress har altså fået mit til at bryde ud sammen med både depression og panikangst. OCD kan også fremkalde stressligende tilstande i hjernen, og du kan derfor føle dig stresset, selvom du egentlig ikke er det.
    OCD behøver heller ikke kun at være tvangshandlinger, det er i højere grad tvangstankerne, der er destruktive. Man tænker, at hvis nu man ikke lige tjekker komfuret, så kan der ske bla bla bla.. Det er DET tankemønster, der fremkalder angst m.m.
    Min psykiater fortalte mig, at tvangstankerne egentlig er skadelige for den syge, mens tvangshandlingerne får vedkommende til at føle kontrol, hvilket faktisk virker beroligende...
    Han pointerede også, at jeg som person søger kontrol, fx i skolen, hvor jeg har ALT skrevet ned i kalender, mht. venner: jeg har FÅ, men GODE venner (dem ved man hvor man har) og kærester; jeg har ikke mange fyre, jeg holder mig til én; det er det sikreste. Sådan er det hele vejen igennem! Og hele mit liv har keg altså forsøgt at kontrollere - simpelthen fordi jeg ubevidst forsøgte at styre mine tanker. Og det jeg så har foretaget er altså også tvangshandlinger.

Jeg vil råde dig til at opsøge en læge. Det er ikke sikkert du synes, det påvirker dig, men du ved jo heller ikke hvordan "normale" mennesker tænker. Du kan måske få ham til at hjælpe dig med at finde nogle grupper med andre unge piger. Det hjælper helt sikkert at snakke med nogen, der har det som en selv.
    Hvis du får det skidt lige pludselig, anbefaler jeg en psykiater, idet han/hun kan give dig noget medicin, der giver hjernen nogle af de stoffer, den ikke selv producerer. Det er manglen på de stoffer der før, at vi med OCD har det, som vi har det.

Held og lykke.
    Julie 18 år.

Lignende emner

1. OCD+hash+alcohol= slemt?
    By niklasrd in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 26. June 2010, 11:13
  2. Hvor står jeg nu?
    By HeidiRousing in forum Dokumentation, Jura og Lovgivning
    Svar: 8
    Nyeste indlæg: 11. August 2008, 19:59
  3. Hjææææælp! Men hvor?