Viser resultater 1 til 6 af 6

Emne: Miniprojekt i psykologi

Registreringsdato
    Jan 2006

Standard Miniprojekt i psykologi

Hej vi er en gruppe fra Ishøj handelsskole som har et projekt i psykologi om OCD.

Vi ville høre om i ville hjælpe os med et par spørgsmål?

*Hvor mange mennesker rammes af OCD i Dk og i andre lande?
    *Hvordan er fordelingen af mænd og kvinder?
    *Hvordan har udviklingen været, og hvad kan det skyldes?
    *Hvad er indholdet af tvangstankerne i henholdsvis Dk og i andre lande?

Håber i vil hælpe os lidt.

På forhånd tak!

Hilsen psykologi gruppen

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Vi skal vel ikke skrive hele jeres opgave...? :roll:

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Glemte at logge ind da jeg skrev ovenstående...

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Standard

De spørgsmål I har stillet, kan I finde svar på i bøgerne eller ved at læse på forskellige hjemmesider. Kig evt. på vores side med link til hjemmesider. Vi har også en bogliste.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Nov 2009
    Lokation
    København

Standard Re: Miniprojekt i psykologi

*Hvor mange mennesker rammes af OCD i Dk og i andre lande?

Først skal man definere hvad OCD er. I DK og det meste af Europa anvender man ICD-10 diagnosesystemet og i de angelesaktiske lande som USA og England anvender man DSM 4r, der vist er bedre. Afligevel er deri litteraturen en konsensus om at det er omkring 2% af en population, der rammes af OCD. Hvi man fjerner de lettere tilfælde lander man på omkring 1,5%, dvs. cirka 150.000 danskere. Hvis man undersøger grupper med højt sressniveau får du et højere niveau, f.eks. undersøgte man israelske soldater og der var det såvidt jeg husker 3 eller 4%

*Hvordan er fordelingen af mænd og kvinder?

Der er ingen forskel, set over en population, men OCD debutere, såvidt jeg husker tidligere hos drenge og pigerne kommer hurtigt efter. En gennemsnit debutalder er omkring de 12 år og begyndelsen af 20'erne.
    Check bøgerne 'Om børn og unge med tvangssymptomer' Af Per Hove Thomsen, og 'Når ritualerne tager magten - en bog om OCD' Af Elsebet Steno Hansen og Tom G. Bolwig, om de korrekte tal.

*Hvordan har udviklingen været, og hvad kan det skyldes?

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet, jeg formoder at I spørger om årsagen?
    Årsagen er ukendt. Men teorierne siger at det kan skyldes arv/genetik og/eller miljø, herunder f.eks infektioner.

*Hvad er indholdet af tvangstankerne i henholdsvis Dk og i andre lande?

Indholdet af tvangstanker og handlinger er kulturelt bestemt og afspejler den tid den ocd-ramte lever i. F eks. kan man ikke have tvangstanker om salmonella, aids etc. for 50 eller 100 år siden, dengang var det i stedet tuberkolosis eller andre sygedomme der var aktuelle. Folk der lever i naturen kan ikke være bange for at træde på stregerne mellem fliserne på fortovet, men er måske bange for at træde på kviste etc etc......
    Dog, er der nogle tvangstanker, der må antages at være konstante, f.eks at slå sine nærmeste ihjel.

Håber det kunne inspirere.

mads

Registreringsdato
    Jan 2006

Standard

Tusind tak for hjælpen Mads, det var til stor inspiration til vores projekt.

Hilsen psykologi gruppen

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •