Hej,
Jeg har lige mistet min forlovede gennem halvandet år. Nogen negative oplevelser satte en process igang hvor min forlovede ikke kunne se hvordan vi skullle komme videre. I og med at der var masser af kærlighed, og efter et halvt års intens samtale, snak etc., stadig ingen logisk forklaring på hendes tanker. Hun kunne ikke selv finde hoved og hale, men ville ikke være med til at søge behandlng. Det mønster hun har fulgt er en nøjagtig gentagelse af min. hendes to sidste forhold. Det mest sørgelige er at for et år siden fortalte hun mig, at skulle noget som dette ske, så skulle jeg sige det, fordi hun kunne mærke at det var os to der skulle være sammen for altid. Vi har indtil bruddet haft det fantastisk, og fokuseret på at problemet ikke relaterede til problemer mellem os, men et traume (måske) efter en abort, og så hendes tvangstanker.
Vi har nærmest snakket det hele ihjel, men jeg har ikke kunnet komme nogen vegne. Hun vil ikke søge hjælp, med eller uden mig, er fastlåst i at hun selv må klare noget for en gangs skyld. Hun har fået en skyldfølelse fordi hun føler jeg har været der alt for meget for hende og grebet når hun faldt. Hun har direkte sagt at jeg fortjener bedre. Jeg har selvfølgelig tænkt på hvad der kunne trigge de tanker, og spurgt om hun føler jeg bebrejder, eller på nogen måde giver hende den følelse af at skylde mig..... Vi har talt meget om vores forhold, det dybe ingen af os før har oplevet på den dybde.... Og at man er der for hinanden uanset at det i stort set hele forholdet har været hende der faldt igen og igen. Ja det har nærmest sat en lavine igang hvor hun ser mig som ham med balance, ro og styrke til at "bære over" med hende, og hende der er svag og uligebyrdig.
Uligebyrdighed har vi brugt meget tid på at tale om, og hun erkender at det er tanker der kommer indefra og ikke en ydre påvirkning. Det hele er blevet en ond cirkel hvor jeg til sidst ikke har kunnet komme videre, og måttet acceptere at hun ikke kunne se hvordan vi skulle komme videre....
Jeg er dybt ulykkelig over at det koster os et forhold der stadig indeholder masser af betingelsesløs kærlighed for os begge, men pga af andre omstændigheder og især hendes OCD er tvunget ned i en mørk kasse og gemt væk.... Hun har gennem de sidste 10 år haft store problemer med alkohol. ikke i det daglige som sådan, men når hun først havde fået 1 øl, så kørte hun på indtil hun væltede, uanset det kostede brudte aftaler, forsømmelse af arbejde etc.... bliven væk om natten etc.... Dagen efter sådan en tur havde hun det meget skidt og var selvbebrejdende. Jeg forsøgte at styrke hende, sætte nogen mål for forandring på en måde der ikke appelerede til dårlig samvittighed og ikke bebrejde. I den sidste ende kom det desværre tilbage på den måde at hun følte jeg havde været for god ved hende, at jeg skulle have været hårdere. Jeg ved dog fra familie og de ting jeg selv oplevede, at det hjalp at trykke på de grønne knapper frem for de røde. At hendes samvitighed var stærk, og gav hende nogen ting der hjalp med at finde lidt balance og styrke. Hun stoppede for ca. 3 måneder siden med alkohol. Var til en enkelt samtale med mig hos alkohol rådgivningen, men nægtede derefter at tage imod behandling. Hun vil selv. Har lyst til alkohol, men lader være. Det syntes jeg selvfølgelig er rigtig flot, omend jeg ved hvor meget tankerne og lysten må plage hende. Falder hun i, ved jeg hvor meget bagslag det vil give, men hun har nægtet at tale om det og søge en mere langsigtet løsning. Jeg forståpr delvist godt hendes behov for at vise at der er noget hun kan klare selv. De ting hun har klaret selv mens vi var sammen, sluppet af med utryghed, angsanfald, maniske reaktionsmønstre etc. ser hun ikke, og får det dårligt når jeg bekræfter og ropser hende for, tvinger hende til at se nogen af sine egne styrker... hun nægter dem når vi taler om dem..... der er mange flere aspekter til historien, men dette er overordnet situationen. Jeg selv er ved at være slidt ned, og har ikke kunnet skjule min indre sorg.... Det har desværre også givet bagslag og fået hende til at føle skyld fordi hun ikke kan finde andre årsager til det hele end at hun er et uansvarligt og egoistisk menneske der ikke kan tage vare på sig selv, men ødelægger alt omkring sig.... det prøvede jeg ditto at tale med hende om, og slutresultatet blev bare igen at jeg var for god ved hende. Det kostede en masse respekt for mig... Få gange har jeg valgt den hårde måde, men hun er umulig at trænge ind til, og den eneste konsekvens hun har haft respekt for, var ved at sætte hende stolen for døren og vælge mellem f.eks hendes drikkeri eller mig.... Det er ikke min stil at være så hård, og in mente at jeg har set den positive effekt af de grønne knapper, at bakke hende op og arbejde selv fremfor at sætte kasser op, så føler jeg ikke det vile ændre noget til det bedre at have været hårdere.....
Jeg står nu selv i et tomrum efter at være flyttet fra hende, kan se hendes job smuldre fra hende, hendes verden styrte, se hende få at vide af hendes læge at hun er ved at få et mavesår.. Vi taler sammen flere gange ugentligt, men der er distance. Jeg kan mærke at hendes gamle mønster får mere og mere magt. Hun flyver som en bi til en ny blomst hun kan suge honning fra... det er medicin for hende at få det kick og rush... det at der hele tiden sker noget, skal ske noget..... og jeg har det så skidt med det.... både fordi jeg kan mærke kærligheden når vi er sammen, og høre hende erkende den, og fordi jeg ved vi drømmer de samme drømme, og at hun derinde bag hendes tvangstanker, OCD påvirkning og fordrejede syn på en masse ting, ikke vil det her. Hun sagde det jo til mig tydeligt for et år siden, at det ikke skulle få lov at ske igen, at jeg skulle få hende til at tage medicin igen hvis det skete.... Jeg kan ikke trænge igennem længere, slet ikke efter at være flyttet. Hun havde behov for mere rum til at finde sig selv, og da jeg var flyttet klappede hun sammen som en østers og er nu helt umulig at nå ind til.....
Hendes familie er ikke meget værd i denne sammenhæng. Jeg har tit været forundret over hendes forældres måde at gribe det an på. Hun fik konstateret OCD som helt lille, men set fra min vinkel har de ikke været der for hende, eller forstået hvad det handler om. De snakker hende oftest efter munden, og gør det hele yderligere kompliceret. Hun har en søster jeg overvejer at kontakte i håbet om at hun vil kunne trænge igennem. Jeg ved hvor meget smerte og tilbagegang det vil koste hvis ikke hun kommer i behandling. Jeg er nået dertil at det er ligegyldigt om hun kommer ud på med følelserne til mig i behold, eller om det er definitivt slut. Det ligger mig blot meget på sinde at gøre noget fordi jeg ved hvor fantastisk et menneske der er derinde bag hendes OCD fængsel. Jeg vil så inderligt gerne befri hende for noget af den smerte og se hende finde ro indeni igen.
Men jeg aner ikke længere hvad jeg skal gøre ?

Besvar med citat