Viser resultater 1 til 4 af 4

Emne: Kender nogen denne form for ocd?

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Kender nogen denne form for ocd?

Hej!

Min ocd har været skiftende i de år, det har stået på. Jeg har næsten ingen handlinger, "kun" tanker. Den tvangstanke der har plaget mig længe, har form så et "billede" af en kniv, der skærer mig i underlivet. Denne tanke/billede er meget angstprovokerende. Jeg er ikke bange for, at det kunne ske, men bange for tanken, som jeg ikke kan slippe. Kender nogen til tanker, der ligner denne? Lotte

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    København

Standard

Hej Lotte.
    Jeg kender alt til tvangstanker, har selv lidt frygteligt af dem, men det gør jeg ikke længere nu, fordi jeg er på medicin. Jeg led heller ikke af tvangshandlinger, udover at jeg tjekkede, om de tvangstanker jeg havde stadig var der. Min tanke var jeg godt nok reelt bange for at udfører, men man kan sige, at selv i de øjeblikke hvor jeg stolede på mig selv, blev jeg i stedet frygtelig bange for at jeg så var sindsyg.
    Den tvangstanke jeg havde var at gøre skade på min datter. Det eneste jeg kan komme på som kunne ligne din tanke, er at jeg, når jeg bliver presset eller gal på mig selv, ser mig selv stikke et skarpt objekt ind i tindingen på mig selv. Men denne tanke er egentligt ikke tvangspræget. Forskellen ligger naturligvis i at du sikkert tjekker, måske ubevidst, om tanken stadig er der, hvor at jeg ikke bekymrer mig over den.
    Jeg ved dog at du ikke står alene med disse"billeder", og selvom du ikke er bange for at udfører handlingen, er det enormt ubehageligt at se sådanne sekvenser for sig.
    Du skal stoppe med at tjekke, og erkende at ingen mennesker har kontrol over sådanne tanker, der er bare forskel på i hvilken grad vi påvirkes af dem. Ja, og når man har ocd, sså bliver man påvirket.
    Jeg skrev engang med en fyr her inde, som havde set en overvægtig dame som han væmmedes ved. Efter han havde set damen, blev han pludselig ved med at se hende for sig. Dette generede ham, men det var jo egentlig ikke en uhyggelig tanke, jeg tror nærmere det er det, at vi ocd'ere har en tendens til at give vores tanker en betydning. Han begyndte altså at gruble over hvorfor han så denne dame.
    Indlægget ligger et sted på siden.

Håber du er i en eller anden form for behandlig, hvis tanken skræmmer dig, og håber at mit svar kan give lidt ro i sindet.
    Knus Simone

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Hej Lotte

Jeg har haft ocd i ca. 10 år og kender også til tankebilleder. I starten af min ocd havde jeg fx. tanker om at en saks klippede i øjnlåget på nogle af mine klassekammerater. Jeg blev meget bange for tanken. Den kom som et lyn fra himlen. Jeg fortalte straks min psykolog om dette. Hun sagde, at det var det, som man kalder for tankebilleder.
    Disse tankebilleder kan være meget angstprovokerende. Det hjalp mig, at få at vide, at jeg ikke var ved at miste forstanden eller blive sindsyg fordi jeg havde disse tanker.
    Senere blev jeg også bange for om jeg kunne finde på at klippe i øjnlågene på fx. min kæreste. Jeg fik lyst til at smide sakse, knive og andre skarpe genstande ud for at sikre at jeg ikke pludselig gjorde min kæreste fortræd, enten i en sindsyg tilstand eller i søvne. Men min psykolog hjalp mig til at bekæmpe denne tvangstanke. Jeg måtte ikke gemme nogle knive eller sakse væk. Jeg måtte ikke bukke under for angsten. Hun lovede mig at jeg ikke kunne finde på at gøre min kæreste fortræd.
    Efter nogle måneder hvor jeg hver nat havde vovet at gå i seng uden at gemme knive og sakse væk, med frygten for at jeg havde slået min kæreste ihjel, klippet i hans øjnlåg eller andet, næste morgen, begyndte tanken at forsvinde. Jeg fortalte ikke min kæreste om min angst. Men det tror jeg, at jeg skulle have gjort, det havde formentligt hjulpet mig til hurtigere at få bugt med denne tvangstanke.

Jeg er i både medicinsk behandling med 150mg zoloft, og går til kognitiv adfærdsterapi hos en psykiater. Desuden går jeg til samtaler ved en psykolog. MAn kan sige at det måske er dobbelt behandling, men jeg føler at de supplerer hinanden rigtigt fint. Og heldigvis er det ok for dem begge, de kender også hinanden og ved at de ikke modarbejder hinanden.

Jeg håber også du er i behandling, da jeg ved hvor ubehagelige de tanker kan være.
    Et varmt kram til dig fra Tina

Registreringsdato
    Jul 2005
    Lokation
    Odense

Standard

Hej. Jeg har nogle af de samme tvangstanker, både med knive og nåle. Billeder af hvordan det ville mærkes og se ud hvis jeg kom til at skære mig, dukker op i mit hovede. Jeg kan nærmest få kvalme af det. Derfor kan jeg heller ikke tage imod en kniv fra en anden, det gælder også nåle. De skal lægge den på bordet og så kan jeg tage den derfra.
    Tina

Lignende emner

1. Kender nogen sådanne tvangstanker!
    By Phoenix in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 22. October 2009, 14:29
  2. en anden form for OCD!
    By Christian in forum Netværksforum for børn og unge med OCD
    Svar: 5
    Nyeste indlæg: 17. July 2008, 01:22
  3. Hjælp, der må være nogen som kender en udvej?!?
    By løven in forum Behandling af OCD
    Svar: 7
    Nyeste indlæg: 6. December 2006, 17:25
  4. Nogen der kender til dette?
    By Tamborin in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 1
    Nyeste indlæg: 23. November 2006, 17:30
  5. Nogle, der kender til denne form for OCD?
    By Demosa in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 18. March 2006, 16:33

Regler for indlæg

• Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke skrive svar
  • Du kan ikke indsende vedhæftninger
  • Du kan ikke rette dine indlæg
  •