Viser resultater 1 til 18 af 18

Emne: Tilskud til psykolog via kommunen?!!

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    København

Standard Tilskud til psykolog via kommunen?!!

Jeg har for en uge siden, forsøgt at søge tilskud til psykolog via kommunen. Min sagsbehandler der sagde at det overhovedet ikke var muligt sådan som loven ser ud på nuværende tidspunkt. Hun blev ved med at sige at jeg skulle bruge de muligheder som var til rådighed, altså psykiater, og når jeg forklarede at jeg allerede så en, men at dette ikke var tilstækkeligt, sagde hun bare at Ocd patienter ikke har det nemt. Flot.

Nogen som har fået det skide tilskud, det er jo drøn svært at diskutere med en som nærmest sidder med loven i hånden???

Registreringsdato
    May 2007

Standard Sv: Tilskud til psykolog via kommunen?!!

Jeg har lidt samme spørgsmål som dig Simone. Jeg ved nogen herinde har fået betalt behandlingen af deres barn ved en psykolog. Men hende jeg har snakket med kender ikke noget til at det kan lade sig gøre,men mener kun man kan søge til merudgifter som sæbe m.m.
    Så hvis nogen har nogen paragraffer man kan henvise til er de meget velkomne.

Registreringsdato
    Jan 2007

Lightbulb Sv: Tilskud til psykolog via kommunen?!!

Hej med Jer!

Der er fra tid til anden en livlig debat her om netop det med tilskud til psykologhjælp når man er over 18, altså voksen. Det er meget forskelligt fra kommune til kommune hvor langt man er villig til at strække sig på dette område, men jeres sagsbehandlere har desværre ret i at lovgivningen ikke giver mulighed for det. Man man har altid lov til at søge om dækning af enkeltydelser (merudgiftsydelser gives ikke til behandling, herunder psykolog) og det kan i nogle tilfælde resultere i en bevilling på x antal gange. Jeg fik således 12 gange, men fik samtidig at vide at det var fordi man kunne se at min økonomi under ingen omstændigheder kunne holde til det og at der samtidig lå både udtalelse fra psykolog og læge. Men jeg fik samtidig at vide at ikke skulle forvente at få bevilget flere penge.

Jeg går også hos en psykiater, men dem skal man også betale for hvis man vil have terapi og det tilbyder min ikke.

Håber I kan bruge dette til noget!

Held og lykke

N.J.

Registreringsdato
    May 2007

I mit tilfælde drejer set sig om min datter på 14 år og jeg har læst at en herinde har fået udgifterne til behandling dækket. Jeg ved bare ikke under hvilken paragraf hun fik det.
    Ved du om der på dette punkt er en forskel i lovgivningen på børn og voksne?
    Vi kører 270 km en eller to gange om ugen + udgiften til psykologen på 800 pr gang - så rent faktisk kan vores økonomi jo heller ikke holde til en sådan ekstraudgift ret længe......

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej sbt.

Jeg fik bevilget 10 timer ved psykolog. Det var under Lov om Aktiv Socialpolitik § 82.
    Håber det kan hjælpe.

Med venlig hilsen Sofie.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej sbt.

Prøv at læse denne tråd. Den vil kunne gøre dig lidt klogere: http://ocd-foreningen.dk/debat/showthread.php?t=435
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Den største fejl, du kan gøre i livet, er at være evig angst for at gøre en.
    Elbert Hubbard

Registreringsdato
    May 2007

Hej Sofie. tak for dit svar, var du over 18 da du fik det? Fordi der jo nogen gange er forskellige regler for børn og voksne. men jeg vil give det videre til sagsbehandleren.
    Tak også til dig Lisbeth. Jeg kan godt se Frk Mansa har fået betalt behandlingen, men kan ikke helt se hvilken § der er brugt.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej sbt.

Det har du ret i. Der står bare, hun har fået det bevilliget til sit barn efter en §50 undersøgelse.

Du kan prøve at spørge hende inde i tråden.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej sbt.

Jo, jeg var over 18..
    Har du haft kontakt til DUHK? De kan måske hjælpe.

http://www.specialraadgivning.dk/and...er)/normal.htm

Hilsen Sofie.

Registreringsdato
    May 2007

Hej Sofie. Det har jeg ikke, men vil prøve at kontakte dem, hvis jeg ikke finder ud af andet.
    Vil lige benytte lejligheden til at sige tak for din anbefaling af Mariann, som vi jo gjorde brug af. Vi har været der 5 gange og selvom min datter ikke endnu er i bedring er vi begge meget glade for og trygge ved hende. Jeg er næsten sikker på hun nik skal få min datter på rette vej til at blive rask igen. Så tak for det, det er jo som at spille i lotteriet hvis man bare skal vælge behandler udfra nogle navne. Vh Susanne

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej sbt.

Det direkte link til DUKH er www.dukh.dk
    De har styr på paragrafferne. Jeg har selv benyttet mig af deres rådgivning et par gange.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Registreringsdato
    Aug 2006
    Lokation
    Østjylland
    Alder
    28

Hej sbt.

Jeg er glad for, at I kan lide Mariann, jeg er også rigtig glad for hende.
    Og ja, det kan nemlig være rigtigt svært at vælge en psykolog, hvis man kun har en liste med navne.

Og Lisbeth, tak for linket Kunne ikke lige finde det rigtige.

-Sofie.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Hej Sofie.

Det var så lidt.
    Jeg vil give Jer ret i, at det er meget svært ved at finde en dygtig psykolog ud fra en liste med navne på. På den liste kan man desuden heller ikke se, om ens kemi vil passe med psykologen.
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

LotteH Guest

En §50 undersøgelse er en undersøgelse af barnets forhold i familien, og hvis det vurderes at barnets er i fare for at fejludvikle sig, har det slemt og familien lider under det, kan kommunen sætte en foranstaltning i kraft.

Det er den enkelte sagsbehandler , der vurderer, hvad der skal sættes i værk. Og det kan være alt fra aflastning til plejefamilie. I det her tilfælde er det så en psykolog. Det er ikke normen, at det bruges, for man skal i følge lovgivningen gå efter den bedste og billigste foranstaltning.

Jeg har kun lært om §50 undersøgelse i forhold til en familie, der havde et omsorgssvigtet barn, og det er jo helt andre problematikker her.

Lad ikke sagsbehandlerne fa skæld ud for at overholde lovgivningen, det er en del af deres job også. Og vi vil alle gerne have at reglerne kunne bøjes lidt, men der holdes meget øje med hvad de enkelte kommuner bruger penge på. Sagbehandlere er under pres. De ville gerne hjælpe hvis de kunne. Det er de personer , der laver reglerne og som styrer kommunernes økonomi, vi bør rette vreden imod.

Husk at afgørelser altid skal begrundes, specielt afslag, og de paragraffer der er afgjort efter skal nævnes, og afgørelser altid kan ankes.

Registreringsdato
    Dec 2010
    Lokation
    Kolding
    Alder
    29

Du har ret i, at man ikke bør blive sur på sagsbehandlerne.
    Nogle gange kan det bare godt være lidt svært. Jeg har kæmpet med min kommune for at få behandlinger betalt i mere end 4 år nu. Flere gange har jeg måttet stå model til min sagsbehandlers, leders vrede, hvor hun har fået mig til at græde. I sådan nogle tilfælde bliver man vred på kommunens folk. Det er jo heller ikke nemt at nå igennem med sin vrede til socialdirektøren eller borgmesteren. Hvis de havde tilbudt mig et møde, ville jeg pænt have afleveret vreden der, for der er lovgivninger, de kan bevillige efter. Det skal man jo også tænke på...
    Sagsbehandleren skal f.eks. ikke sige til mig, at det er ulovligt at betale efter de lovgivninger, der er lavet til det. Så møder de en berettiget vrede fra mig.

Jeg kunne altså ikke lade være med at reagere. Det er ikke for at skælde ud på dig, det er blot frustrationer over et system, som ikke fungerer. Det er bedre at blive vred end at vende det ind mod sig selv...
    Med venlig hilsen

Lisbeth
    www.ocd-inderstinde.dk

Elbert Hubbard

Registreringsdato
    May 2007

Vil bare sige at paragraffen kan bruges til flere forskellige ting. Vi er en en hel velfungerende familie med velfungerende, og ikke spor omsorgssvigtede
    børn.
    Vi fik bevilliget psykologsamtaler, merudgifter, tabt arbejdsfortjeneste og kørsel til behandling - uden problemer.
    Det er psykisk og praktisk ubeskriveligt hårdt, når ens barn pludseligt bliver så sygt, og man så samtidigt skal sætte sig ind i sygdommen, behandlingen og mulighederne for økonomisk hjælp.
    Det er mit indtryk, at når først ens "sag" er udredt er der gode muligheder for at få hjælp.
    Vil også lige tilføje, at jeg har mødt stor forståelse og føler mig særdeles godt behandlet af sagsbehandlerene i Børne og familieafdelingen.

LotteH Guest

Smile Sv: Tilskud til psykolog via kommunen?!!

Jeg mente skam ikke at der er omsorgssvigt i jeres familie, men bare at det kun er i den forbindelse jeg har fået undervisning i §50 undersøgelser.

dejligt at høre at det kan bruges til andet

Ida '96 Guest

Hej,

Da jeg startede et psykologforløb betalte vi selv for det, da vi har penge nok til det, men nogle gange bliver der taget særligt hensyn, hvis man f.eks. er studerende, men jeg kan jo ikke love dig noget
    Kh

Ida

Lignende emner

1. Tilskud til medicin og handicaptillæg til SU
    By Amalie in forum Tvangstanker Tvangshandlinger
    Svar: 3
    Nyeste indlæg: 30. January 2009, 10:20
  2. Tilskud til psykologhjælp (depression)
    By Mads in forum Dokumentation, Jura og Lovgivning
    Svar: 0
    Nyeste indlæg: 25. January 2008, 16:37
  3. Ocd´en, mig og kommunen.
    By angel in forum Dokumentation, Jura og Lovgivning
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 11. September 2007, 20:05
  4. Medicin tilskud
    By kimj in forum Netværksforum for voksne med OCD
    Svar: 4
    Nyeste indlæg: 30. March 2006, 14:39
  5. Tilskud fra Kommunen - tabt arbejdsfortjeneste