Jeg skal i dag begynde på min medicin, pga tvangstanker.
Nogen her, der også tager Zoloft eller Sertralin HEXAL, som jo er det samme ?
Det jeg gerne vil vide er, om i mærker nogen bivirkninger af pillerne ??
Håber nogen svarer.
Jeg skal i dag begynde på min medicin, pga tvangstanker.
Nogen her, der også tager Zoloft eller Sertralin HEXAL, som jo er det samme ?
Det jeg gerne vil vide er, om i mærker nogen bivirkninger af pillerne ??
Håber nogen svarer.
Hej Helene
Jeg har taget Zoloft siden maj. I de første par uger mærkede jeg en slags ”indre rysten”, især når jeg var træt. Men bortset fra det har jeg faktisk ikke haft nogen form for bivirkning. Til gengæld har jeg heller ikke mærket nogen gavnlig effekt på ocd’en. Men ifølge en psykiater, som jeg har snakket med i telefonen, og det jeg har læst mig til, kræver det en forholdsvis stor dosis, hvis medicinen skal hjælpe imod ocd i forhold til f.eks. en depression. Så jeg regner med, at min læge sætter dosisen op, næste gang jeg snakker med hende.
Held og lykke med din behandling!
BM
Hej BM.
Tak for dit svar.
Jeg skal indtil videre tage 50 mg hver morgen.
Hvor meget tager du ? ...
Kedeligt at høre det ikke virker, men håber da det hjælper, hvis din dosis bliver øget.
Hvilken form for ocd har du, hvilke "skøre" ting gør du ?
Hvis jeg altså må spørge ...
Hej Helene
De ”skøre ting” ting jeg gør, kan i princippet være alt muligt. F.eks. at jeg skal sætte en kop på bordet flere gange, før det er ”rigtigt”, at jeg skal røre ved gearstangen i min bil på en bestemt måde, når jeg holder for rødt, at nogle ting skal ligge på rigtige måde, eller at noget skal gøres i den rigtige rækkefølge. Du kender det sikkert selv. Og som alle andre ocd’er er jeg fuldstændig klar over, at det er fuldstændig tåbeligt, men jeg kan ikke lade være.
Jeg har haft tvangstankerne siden jeg var 12 og det vil sige i 33 år, hvilket jo sådan set er al for lang tid. Det har dog svinget meget i sværhedsgrad fra det milde til perioder, hvor det har været mere belastende. Da jeg som ung forsøgsvis gik på biblioteket og slog op i en bog på hylden under psykologi for at finde ud af, hvad det egentlig var for noget, jeg gik rundt og bøvlede med, fandt jeg begreber som ”tvangsneurose” og det, der var værre. Det var ikke så behagelig læsning, så jeg lukkede bogen igen og forsøgte at glemme alt om det. Langt senere opdagede jeg tilfældigvis, at der var en diagnose som hed ”ocd”, som handlede lige præcist om det, jeg gik rundt med.
I dag er ocd’en for mig vel nærmest blevet en måde at forholde mig til tilværelsen på. Jeg skal ikke bruge timer på at vaske hænder, men indimellem kan jeg blive i tvivl, om jeg gør det, jeg gør, fordi det er det fornuftigste, eller om det i virkeligheden er ocd’en der har bestemt, at det skal gøres på den måde.
BM
Hej. Jeg har også fået Zoloft, men det er godt nok nogle år siden efterhånden. Det var dog i forbindelse med depression som der også er beskrevet herinde. På det tidspunkt var min OCD ikke så slem så jeg ved ikke rigtig om Zoloft også gjorde noget for det?
hilsen Tina
Tina K
Hej Helene
Jeg har taget zoloft i en periode på ca. 5 år. Jeg havde kun den bivirkning at jeg rystede en smule på hænderne. Sammen med samtaler har zoloft afhjulpet ca. 95 % af mine tvangstanker.
For mit vedkommende tog det et par måneder før jeg kunne mærke at zoloft virkede. Men da det så gjorde det, var det ventetiden værd.
Er for nyligt skiftet fra zoloft til noget andet medicin. Jeg er endnu ikke blevet helt fri fra min ocd, og jeg håber derfor at det nye medcin kan hjælpe mig slippe af med den sidste rest af tvangstanker.