Hej.
Jeg føler mig lidt ved siden af, da alle tilfælde af OCD jeg læser/hører om, alle handler om, at vedkommende har nogle tanker der tvinger ham/hende til at handle.
I mit tilfælde så er jeg slet og ret bange for snavs i svingende grad, men ikke bakterier. Dvs. jeg er ikke bange for at blive syg. Og når jeg i perioder har tjekke-adfærd, så er det ikke fordi jeg er bange for at der skal ske noget forfærdeligt, hvis ikke jeg udfører handlingerne. Andre der har det sådan?
Netop pga. jeg ikke har tvangstanker, er jeg meget skeptisk mht. kognitiv terapi og medicin - har prøvet medicin ad to omgange - da alt hvad jeg har læst om behandlingen tager udgangspunkt i personens tvangstanker - som personen så skal omdirigere og arbejde med. Men når jeg nu kun har handlinger, så er jeg bange for, at der ikke er så meget at arbejde med - jeg er jo, som sagt, ikke bange for at blive smittet og syg, men slet og ret bange for selve snavsen. Føler et enormt ubehag/uro hvis jeg fx. bare strejfer en beskidt håndværkertype i køen i supermarkedet, eller i bussen fx. Er for det meste i "højeste alarmberedskab", for at scanne mine omgivelser for potentieller farer - bare en person sidder med krydsede ben overfor mig, sørger jeg for at placere mig sådan, at skoene ikke kan ramme mig, når vedkommende på et tidspunkt flytter benene igen...
Andre der kan genkende noget af ovenstående...?

Besvar med citat
har jeg det fint. Håber også du har det godt.