-
19. September 2005, 22:16
ocd?
Jeg er en af dem, der ikke har en diagnose, men jeg har de sidste 10 år tænkt, at hvis man skulle sætte en psykiatrisk betegnelse på min tilstand, ligger den nok indenfor beskrivelsen af ocd.
Når jeg gør mig de tanker er det fordi jeg kan se, ud fra de ting jeg har læst om sygdommen, at meget af det passer på den måde jeg altid har reageret.
Det handler om at være optaget af symetri. Som barn kunne jeg bruge lang tid på at "ordne" mit værelse inden jeg kunne sove. Jeg stillede mine sko på lige rækker, lukkede skabslåger og gik på toilettet et bestemt antal gange. Nogen gange kunne jeg gå på toilettet 10-15 gange uden jeg egentlig skulle noget derude. Jeg var meget optaget af at tælle vinduer og streger på fortovet, når jeg gik i skole. Jeg læste også alle skilte jeg kon forbi. Det skulle jeg bare gøre.
Senere i puberteten var jeg bange for knive. Tænk hvad de kunne gøre. Jeg var utrolig bange for at komme til at tage livet af mig selv. Jeg var panisk, men der skete jo aldrig noget.
I mit voksne liv ( er 35 år nu) har jeg haft en del angst, men knapt så mange ritualer. Knivene kan stadig spille mig et puds, og jeg tæller en del inden i hovedet.
Ellers fungerer jeg i min hverdag. Tankerne generer mig ret meget, for jeg ved godt de er urealistiske. Jeg tænker meget på, om jeg mon fejler noget alvorligt o. lign. Jeg passer mit job som jeg elsker, og jeg er angstfri, når jeg er igang og optaget af det jeg laver. Jeg har familie med to børn.
Jeg kunne godt tænke mig at spørge jer med erfaring indenfor dette felt.
* Burde jeg gå til bekendelse overfor min læge og fortælle ham om mine tanker. Pt har jeg slet ikke lyst.
* Jeg har nævnt ocd overfor min psykolog, og han mener også, at jeg befinder mig deromkring, hvis man skulle stille en diagnose, hvilket han er meget påpasselig med.
* Jeg er utrolig bange for at blive stemplet som mærkelig og holder derfor meget fast i mig selv....ved bare ikke lige hvordan jeg kommer videre, hvis jeg kan komme videre. Jeg har gået i psykoterapi i flere år, og får Seroxat, så det er spørgsmålet hvad mere jeg kan gøre.
Hvad tænker i, når I læser dette?
Signe
-
19. September 2005, 23:17
Hej Signe.
dine symptomer kan sagtens pege hen imod OCD.
Min største frygt da jeg skulle til at lukke op omkring mine tanker, var også at blive stemplet. Jeg var sikker på at nogen ville finde mig sindsyg og kalde mig farlig eller en uegnet mor. Ingen tænkte eller sagde noget der hen af.
Luk op for mennesker som kender til området. De ved at du ikke er mærkelig, men blot hæmmet i din evne til at stoppe tanker, de ved at de fleste med OCD tror at hvis man tænker en tanke er det = man vil udleve/udføre den ,og at vi ikke formår at komme med alternativ teori.
Når du går til egen læge, så behøver du ikke at gå i dybten med dine "mærkelige tanker", Fortæl at du føler angst, og at du gerne vil have en henvisning til en psykiater med henblik på en egentlig diagnose. Jeg ved ikke om der er specielle anbefalinger til psykiatere her inde under behandlere...? Men ellers kan jeg anbefale min psykiater. Hans navn er Jesper Søgaard, Amalienborggade 24, KBH K, og han har erfaringer med folk med OCD. (jeg fortalte ham at jeg troede at jeg var pædofil, mærkligt sagde han intet om, kun at det ikke var en tanke jeg burde have, og ocd var diagnosen) Det kan også være at din læge kender til nogen som har kenskab til OCD.
Jeg vil derefter gerne anbefale dig at opsøge en kognitiv terapeut, de har dokumenteret effekt på OCD, angst og depression. Jeg er selv i medicinsk behandling, men den virker kun på min angst... Jeg overtænker stadig. Lige så snart jeg igen har råd, vil jeg fortsætte min kognitive terapi.
Der er mange ting at gøre stadig, giv ikke op!
Nogen har fantastiske resultater på medicin alene, andre på kognitiv terapi. Nogen finder den bedste hjælp i kristendommen, andre i alternativ behandlingsformer.
Det der virker for nogen, virker ikke nødvendigvis for andre. Få stillet en diagnose, det vil nok give lidt ro i sjælen. Så er der tusinde muligheder for behandlig som vil åbne sig for dig, hvoraf Medicin og Kognitiv behandling er de bedst dokumenterede og udføres/gives af vel uddannede mennesker.
Held og lykke,
og husk at du ikke er alene.
KNUS!
Regler for indlæg
- Du kan ikke oprette nye tråde
- Du kan ikke skrive svar
- Du kan ikke indsende vedhæftninger
- Du kan ikke rette dine indlæg
-
Forum regler