-
14. September 2005, 13:11
Mad.
Hejsa... Ville høre om der er nogen, der bevidst spiser fødevare der tilføre serotonin til hjernen. Og vi ja, har I fået det bedre psykisk af det. Jeg begyndte på det for nogle måneder siden, for at prøve noget nyt i vejen til at få det bedre. Jeg tåler ingen medicin mod min ocd, så kan derfor ikke af den vej få tilført serotonin. Men så opdagede jeg, at nogle fødevare kunne hjælpe på det. Jeg synes, jeg har fået det bedre. Er ikke så angst mere og har mindre tvangstanker end normalt. Er også kommet i bedre humør nok fordi, jeg ikke er så bekymret og plaget mere. Maden kan have stor indlydelse på psyken, har jeg fundet ud af forskellig steder og vil forsætte mit forsøg med maden, for at se, om jeg kan få det indnu bedre. Fysikken har jo også godt af god kost. Og man mister jo ikke noget ved at prøve.
Gro.
-
14. September 2005, 14:59
Hej Gro!
Jeg synes, det lyder spændende med tilførsel af serotonin via kosten. Hvilke fødevarer drejer det sig om? Jeg har en søn, som egentlig skulle medicineres, men han har ikke lyst til det, så derfor er jeg meget interesseret i, om han kunne få det via maden. Og som du siger, er der jo ingen, der tager skade af at spise sundt. Og det lyder da rigtig godt, at du har fået det bedre.
Kærlig hilsen
Bente
-
15. September 2005, 01:54
Hej Gro.
På trods af at jeg er på medicin, syntes jeg også at det lyder rigtig spændende. Vil også gerne hører mere om hvilke fødevare som indeholder dette.
Simone
-
15. September 2005, 12:37
Hejsa Bente og Simone.
Det er disse fødevare.
- Kartofler
- Gulerødder
- Rosiner
- Bananer
- Ærter
- Appelsinjuice
- Æbler
- Appelsiner
Kartofler tilføre mest og derefter gulerødder osv.
Da jeg f.eks ikke har spist en kartoffel i mange år stort set eller noget af det andet for den sags skyld og nu spiser kartofler hver dag og føler, at jeg har fået det bedre, tror jeg på det virker på mig. Jeg går nemlig ikke i Kat behandling lige pt. da de ikke mente de kunne gøre mere for mig på det område. Jeg har fundet information inde på http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=479&a=2683
under mad og psyke, der står meget godt derinde. Synes I skulle tage et kig derind.
Jeg prøver, at spise så mange af de fødevare så mulig på en dag, ligeledes spiser jeg fedtfattig mad, spiser ikke fastfood overhovedet og jeg undgår også at indtage ret meget sukker i form af slik, cola mm, der kan få blodsukkert til at hoppe op og ned, da det også har indflydelse på psykken.
I denne måneds nummer af bladet Psykologi, står der også noget om kost og psyke. Der er bla. en artikel om en der jog angsten væk igennem sin kost.
Gro.
-
15. September 2005, 13:05
Hej Gro!
Mange tusind tak for dit svar og link - der er meget spændende læsning derinde. Det er utrolig spændende. Det må vi prøve!!
Bente
-
15. September 2005, 13:32
Hej Gro
Meget spændende med dit forslag om mad, som helt sikker har en virkning. Man skal blot være opmærksom på at det kun er kulhydrater (de gode) du nævner og at det er vigtigt også at få både fedt og protein også, selvom mængden ikke behøver være så stor. :wink:
Dert kunne være spændende at høre hvordan det er gået om noget tid.
VH LS
-
15. September 2005, 15:22
Hejsa Bente. Det var så lidt. Håber det også kan hjælpe din søn, til at få det lidt bedre. Synes også der står en del gode og spændende ting inde på den side. Håber du vil give lyd om hvordan det går. Jeg startede i slutningen af maj måned med at lægge min kost om og fik det stille og rolig bedre og bedre.
Hejsa LS. Jeg spiser jo ikke kun det. Får også både fedt og protein. Jeg går til diætist, da jeg har en tarmsygdom og min kost er nøje sammensat, så jeg får det, jeg skal have. Jeg mangler ingenting i form af vitaminer eller minarealer eller noget, har lige fået det store sundhedstjek. Har aldrig været i bedre form.
Hverken fysisk eller psykisk.
Gro.
-
15. September 2005, 19:58
Hej Gro!
Skal nok give en tilbagemelding. Men vi skal jo nok lige give det lidt tid, - det er jo nok ikke noget, der sker "over night".
Det er i hvert fald dejligt at høre, at du aldrig har været i bedre form.
K.H. Bente
Regler for indlæg
- Du kan ikke oprette nye tråde
- Du kan ikke skrive svar
- Du kan ikke indsende vedhæftninger
- Du kan ikke rette dine indlæg
-
Forum regler